Å anerkjenne det ukjente: Robuste barn og trygge skolemiljøer

Forskning viser at arbeidet med skolemiljø krever mye energi av skoleledere. Å bygge trygge rammer for både elever og ansatte kan være utfordrende og til tider frustrerende, og mange opplever at de ikke lykkes.

Bjørn Olav Larssen, prosjektleder ved Universitetet i Innlandet, har lang erfaring med å bistå skoler og elever i skolemiljøsaker. Han mener at vi må legge fra oss det vi tror vi vet, og møte barna uten fordommer. Ved å lytte til hva barna har å si, anerkjenne følelsene deres og validere opplevelsene deres, kan vi bidra til å utvikle robuste barn, trygge skoleledere og lærere – og dermed trygge skolemiljøer.

I denne episoden deler Larssen perspektiver fra blant annet dypfilosofi, hjerneforskning og viktigheten av å møte barnas virkelighetsforståelse med ydmykhet.

Lytt også til disse

Rosa kompetanse: Hvordan jobbe for at alle skal føle seg sett, trygge og inkluderte?

Vi er inne i Pride-måneden, og i den forbindelse spør vi: Hvordan kan vi bygge en kultur hvor mangfold blir en naturlig del av hverdagen? Hvordan snakker vi om minoriteter, og hvordan skaper vi rom for refleksjon, også blant ansatte og foreldre? Og hvordan tar vi eierskap til en tematikk som oppleves som krevende i et stadig hardere ordskifte?