Å gi kidsa framtidshåpet tilbake: Elevmedvirkning og demokrati i klasserommet

Hvordan møter vi utfordringer med inkludering og utenforskap på skoler med høy andel minoritetsungdom? Og hvordan kan vi sikre elevmedvirkning i hele skolen, slik LK20 foreskriver?

På Kuben videregående skole har elevene deltatt i demokratiprosjektet Involve To Evolve, som undersøker hvordan lærere og elever ved tre skandinaviske storbyskoler forstår og jobber med demokrati, medborgerskap og elevinvolvering. Assisterende rektor Axel Aubert deler innsikt om skolens mangfoldige miljø og deres arbeid med prosjektet.

 

Lytt også til disse

Frempek og tilbakeblikk på vårens arbeid

Vi har hatt en hektisk vår og ser fram til en høst preget av valg, forhandlinger og landsmøte. I denne miniepisoden oppsummerer vi noen av de prosessene vi er inne i og ser framover mot det som kommer.

Rosa kompetanse: Hvordan jobbe for at alle skal føle seg sett, trygge og inkluderte?

Vi er inne i Pride-måneden, og i den forbindelse spør vi: Hvordan kan vi bygge en kultur hvor mangfold blir en naturlig del av hverdagen? Hvordan snakker vi om minoriteter, og hvordan skaper vi rom for refleksjon, også blant ansatte og foreldre? Og hvordan tar vi eierskap til en tematikk som oppleves som krevende i et stadig hardere ordskifte?