Hvordan ble Sunnfjord en skolekommune i toppklasse?
Hva kan andre kommuner lære av Sunnfjord? Hvordan har en ung kommune på få år klatret 38 plasser på Kommunebarometeret og blitt en av landets beste på skoleutvikling?
Er hensikten med praktisk-estetiske fag kun å lære elevene å uttrykke seg kunstnerisk, eller kan de også tilby en alternativ inngang til teorifag?
Dosent Carl Fredrik Dons fra NTNU hevder at mange ikke ser synergieffektene mellom praktisk-estetiske og andre fag. Det gjelder også i stortingsmeldingen «En mer praktisk skole».
Han advarer mot å bygge ned de praktisk-estetiske fagene og sier at vi istedet må våge å satse, ved å heve kompetansen i skolen og hente inn ressurser fra næringsliv og kulturskole.
Hva kan andre kommuner lære av Sunnfjord? Hvordan har en ung kommune på få år klatret 38 plasser på Kommunebarometeret og blitt en av landets beste på skoleutvikling?
Høringsfristen for skjermbrukutvalgets rapport gikk nylig ut, og dette var en høring som engasjerte veldig mange. Frontene i debatten er steile og skyttergravene dype.
Hva er det som avgjør om en kommuner lykkes med kvalitetsutvikling eller ikke? Hvordan kan vi skape et mer effektivt og støttende læringsmiljø?