Leseglede og digitale distraksjoner: Hvordan få ungdom interessert i bøker?
Hva skal til for å vekke elevenes leseglede i en tid preget av digital distraksjon? Hvorfor er det viktig at de leser, og er vi voksne så mye bedre selv?
Under Arendalsuka presenterte Velferdsforskningsinstituttet NOVA årets Ungdata-undersøkelse.
Den viser at de aller fleste barn har det ganske bra, både hjemme og på skolen. Samtidig er det enkelte piler som peker nedover. Forskerne fant blant annet at flere elever kjeder seg på skolen og opplever mindre elevfellesskap.
Vi traff forsker Anders Bakken på torget i Arendal. Han delte noen tanker om hva som kan ligge bak tallene i årets undersøkelse.
Hva skal til for å vekke elevenes leseglede i en tid preget av digital distraksjon? Hvorfor er det viktig at de leser, og er vi voksne så mye bedre selv?
Hvordan kan ledere takle usikkerhet i store endringsprosesser, som strukturendringer og økonomisk ustabilitet?
Hvordan kan vi bygge en kultur for læring og samarbeid i ledergrupper og blant ansatte i skolen? Hvordan kan vi styrke teamarbeidet, og hvordan skal vi betrakte verdiene vår skole står for?