Er skolen for dårlig på oppfølging av elever med angst og depresjon?
Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?
Hva er mellomledernes rolle i skolens lederteam? Fungerer de som et effektivt lag rundt rektor? Og kan de settes i stand til å utføre sitt arbeid bedre?
Skolelederforbundet har de siste årene initiert forskning på alle de ulike leddene i norsk skoleledelse, og nå er turen kommet til lederteamet. Harald Baldersheim, Linda Hye og Morten Øgård har sett nærmere på dette teamet. I denne episoden presenterer de sine funn.
Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?
Vi er inne i Pride-måneden, og i den forbindelse spør vi: Hvordan kan vi bygge en kultur hvor mangfold blir en naturlig del av hverdagen? Hvordan snakker vi om minoriteter, og hvordan skaper vi rom for refleksjon, også blant ansatte og foreldre? Og hvordan tar vi eierskap til en tematikk som oppleves som krevende i et stadig hardere ordskifte?
Forskning viser at arbeidet med skolemiljø krever mye energi av skoleledere. Å bygge trygge rammer for både elever og ansatte kan være utfordrende og til tider frustrerende, og mange opplever at de ikke lykkes.