Ufrivillig skolefravær: Hvordan møter vi nevrodivergente elever?

«Har du møtt én med autisme, så har du møtt én med autisme», heter det. Hvordan skal skolen tilpasse seg til nevrodivergente elever i en tid med stramme budsjettrammer, politiske føringer og den nye opplæringslovens nye retningslinjer for tilpasset opplæring?

Vi møtte Annette Drangsholt fra Autismeforeningen og psykolog Peder Kjøs i Arendal for å prøve å komme til bunns i dette.  I samtalen kom vi blant annet innom samarbeidet med foreldrene, moderne skolearkitektur og elever som opplever seg overvurdert og undervurdert på samme tid.

Lytt også til disse

Hvordan skal fremtidens fellesskole se ut?

I november satte regjeringen ned et utvalg for å utrede fellesskolens rolle i framtiden. Hva slags mandat har fellesskoleutvalget? Hvordan er det satt sammen? Og hvilken mulighet har Skolelederforbundets medlemmer til å påvirke og komme med innspill?