
Det er i tider som nå barna trenger politikere.
Revidert nasjonalbudsjett 2025 og kommuneproposisjonen viser ansvarlighet, men bommer på det viktigste: trygghet og støtte for barn og unge i skole og barnehage, mener Skolelederforbundet.
Regjeringen innfører et helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling i barnehage, grunnskole, videregående opplæring og opplæring for voksne. Systemet skal bidra til at lærere og andre yrkesgrupper får bedre forutsetninger for å møte krav og forventninger de står overfor i jobben. Systemet fases inn i 2025 og 2026 skriver Kunnskapsdepartementet i en pressemelding.
– Regjeringen styrker laget rundt barnet, eleven og lærerne. Fremover skal flere yrkesgrupper i barnehage og skole få gode muligheter for kompetanseutvikling gjennom hele yrkeslivet, uttaler kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun, i pressemeldingen.
Regjeringen setter kompetanseutvikling for ansatte i barnehager, skoler og SFO inn i et helhetlig system. Det skal gi bedre læring og trivsel for barn og unge. Målet er at alle nyutdannede lærere får en god overgang fra utdanning til yrke gjennom profesjonsfaglig veiledning av god kvalitet.
-Den nye strategien for kompetanse- og karriereutvikling viser en viktig vilje til å styrke profesjonsfellesskapet og gjøre barnehage og skole til enda mer attraktive arbeidsplasser, sier Skolelederforbundets leder Stig Johannessen.
Prinsippene strategien bygger på har Skolelederforbundet vært med på å utarbeide.
-Ambisjonene er gode og tydelige, samtidig er det avgjørende at det følges opp med rammer og tilstrekkelige ressurser, slik at skoleledere faktisk får mulighet til å gjennomføre dette i en travel hverdag. Skal vi lykkes, må ledere få reelt handlingsrom til å lede utvikling lokalt, uttaler Johannessen.
Gode introduksjonsordninger og kvalifisert veiledning er avgjørende for å gi nyutdannede lærere en trygg og utviklende start i yrket, fordi det bidrar til å rekruttere og beholde lærere i barnehage og skole.
Kompetansetilbud for ledere styrkes
Skolelederforbundet har over tid pekt på behovet for å styrke etter- og videreutdannings mulighetene for ledere i barnehage og skole. Forbundet er fornøyd med at Utdanningsdirektoratet nå gjør et arbeid for å klargjøre omfanget av det å være ledere og at det videreutvikles kompetansetilbud til ledere i skole og barnehage.
-Vi ser frem til å bidra i arbeidet med å klargjøre ledernes arbeidssituasjon og behov, slik at utdanningene for ledere blir bedre og at alle får mulighet for å delta, det vil bidra til å styrke deres kompetanse og støtte dem i deres lederroller. Vi trenger nå et sterkt fokus på å rekruttere og beholde de viktigste ledere vi har, avslutter forbundslederen.