Ny veileder om arbeid med vold og trusler i skolen
Istockphoto

Ny veileder om arbeid med vold og trusler i skolen

KS har sammen med Skolelederforbundet og flere andre arbeidstakerorganisasjoner laget en veileder som kan hjelpe skoler i det vanskelige arbeidet med risikovurdering av vold og trusler.

Trusler og vold i skolen kan ramme både ansatte og elever og det er utfordrende, men viktig, å håndtere. KS og Skolelederforbundet, Utdanningsforbundet, Skolenes Landsforbund og Fagforbundet har derfor laget en veileder som kan gi skolene drahjelp i dette arbeidet.

Stig Johannessen
Foto: Haakon Erstad

– Et trygt, godt og inkluderende læringsmiljø er sammen med et trygt og godt arbeidsmiljø nøkkelen for en god skole. Veilederen være et nyttig  hjelpemiddel for skolene i arbeidet med å skape gode lærings og arbeidsmiljø for elever og ansatte,  sier forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet.

Veilederen gir verktøy for å kartlegge, gjennomføre og dokumentere risikoer vold og trusler på skolen. En viktig målsetting er å gjøre det enklere å gjennomføre forebyggende arbeid i hverdagen.

Målgruppen er alle som jobber i skolen. Veilederen kan brukes av skolens ledelse, arbeidsmiljøutvalg og andre arbeidsmiljøgrupper.

I korthet gir veilederen et konkret verktøy og en fremgangsmåte for hvordan man kan jobbe mot  vold og  trusler. Hovedpunktene er:

1. Kartlegge risiko for vold og trusler
2.Dokumentere hva dere kommer frem til
3.Vurdere hvor det er størst risiko og hva konsekvensene er
4.Lage en prioritert liste over risikoer som må håndteres
5.Identifisere og iverksette tiltak

Her finner du veilederen Forebygging av vold og trusler i skolen – En hjelp til kartlegging og risikovurdering

KS og arbeidstakerorganisasjonene fortsetter samarbeidet om trusler og vold i skolen, og vil komme med flere leveranser for å støtte skolenes arbeid med å forebygge, håndtere og følge opp vold og trusler.

Gi tilbakemelding på veilederen

KS har laget en spørreundersøkelsen for å kartlegge hvordan veilederen fungerer i praksis. Målet er at de skal bruke tilbakemeldingene for å forbedre innholdet. Ingen svar kan spores, og du er helt anonym. Her  finner du spørreundersøkelsen.

Se paneldebatt fra Arendalsuka

Veilederen ble lansert på Arendalsuka 2024. Her kan du se KS sin presentasjon av rapporten og påfølgende paneldiskusjon

Relaterte artikler

Bli med på konferanse om fagfornyelsen og LK20 samisk i Alta

Utdanningsdirektoratet og Sametinget inviterer en konferanse i Alta 30. og 31. oktober 2024. Konferansen retter seg mot lærere, skoleledere og skoleeiere i grunnskolen og videregående opplæring, med fokus på fellesfagene. Målet er å inspirere til fortsatt arbeid med læreplanverket LK20 samisk, og å styrke skolens rolle i å fremme et inkluderende og trygt miljø for alle elever.

Nyheter

Kan foreldrene ha rett i at det er for mye skjerm i skolen?

Vinteren 2023 tok en gruppe foreldre til orde for å redusere skjermbruken i skolen, frontet av blant andre skuespiller Ane Dahl Torp og forfatter og medieviter Maja Lunde.

Nyheter
Forbundsleder Stig Johannessen

Vi har en unik mulighet til å få alle barn til å lykkes: – Vi må ikke kaste den bort

Elevenes motivasjon er synkende, det er en negativ utvikling i læringsresultater. Trivselen og motivasjonen har gått ned og mobbetallene opp, elevene leser både mindre og dårligere enn før. Dette bekymrer Skolelederforbundet som har sett frem til stortingsmeldingen om en mer praktisk og variert skole. Skolelederforbundet er fornøyd med retningen meldingen viser. Nå trenger vi å jobbe sammen for å sikre våre barn og unge en god og spennende skole som er tilpasset våre elever.

Nyheter