Ny veileder om arbeid med vold og trusler i skolen
KS har sammen med Skolelederforbundet og flere andre arbeidstakerorganisasjoner laget en veileder som kan hjelpe skoler i det vanskelige arbeidet med risikovurdering av vold og trusler.
Trusler og vold i skolen kan ramme både ansatte og elever og det er utfordrende, men viktig, å håndtere. KS og Skolelederforbundet, Utdanningsforbundet, Skolenes Landsforbund og Fagforbundet har derfor laget en veileder som kan gi skolene drahjelp i dette arbeidet.
Foto: Haakon Erstad
– Et trygt, godt og inkluderende læringsmiljø er sammen med et trygt og godt arbeidsmiljø nøkkelen for en god skole. Veilederen være et nyttig hjelpemiddel for skolene i arbeidet med å skape gode lærings og arbeidsmiljø for elever og ansatte, sier forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet.
Veilederen gir verktøy for å kartlegge, gjennomføre og dokumentere risikoer vold og trusler på skolen. En viktig målsetting er å gjøre det enklere å gjennomføre forebyggende arbeid i hverdagen.
Målgruppen er alle som jobber i skolen. Veilederen kan brukes av skolens ledelse, arbeidsmiljøutvalg og andre arbeidsmiljøgrupper.
I korthet gir veilederen et konkret verktøy og en fremgangsmåte for hvordan man kan jobbe mot vold og trusler. Hovedpunktene er:
1. Kartlegge risiko for vold og trusler
2.Dokumentere hva dere kommer frem til
3.Vurdere hvor det er størst risiko og hva konsekvensene er
4.Lage en prioritert liste over risikoer som må håndteres
5.Identifisere og iverksette tiltak
KS og arbeidstakerorganisasjonene fortsetter samarbeidet om trusler og vold i skolen, og vil komme med flere leveranser for å støtte skolenes arbeid med å forebygge, håndtere og følge opp vold og trusler.
Gi tilbakemelding på veilederen
KS har laget en spørreundersøkelsen for å kartlegge hvordan veilederen fungerer i praksis. Målet er at de skal bruke tilbakemeldingene for å forbedre innholdet. Ingen svar kan spores, og du er helt anonym. Her finner du spørreundersøkelsen.
Skole- og barnehageledere står overfor en stadig mer kompleks og uforutsigbar virkelighet. Politisk uro, raske samfunnsendringer, teknologiske gjennombrudd, globale kriser og klimaendringer påvirker hverdagen og skaper en krevende kontekst for ledelse. Disse utfordringene krever at ledere viser kreativitet, tilpasningsevne og evne til rask omstilling for å sikre kvaliteten i opplæringen.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun har i dag lagt frem en ny veileder som skal hjelpe barnehagene med å vurdere om bemanningen til enhver tid er tilstrekkelig, og når det skal settes inn vikar.