Ny utgave av Skolelederen

Nå er en ny utgave av Skolelederen ute hos alle våre medlemmer i Skolelederforbundet og hos en rekke skoler over hele Norge.

Skolelederen nr. 2/2025

I denne utgaven kan du blant annet lese om disse sakene:

Beredskapsplanlegging

Heimdal videregående skole i Trondheim har i mange år gitt grundig sikkerhets- og beredskapsopplæring til ansatte og elever. Men selv om skolen allerede har en omfattende beredskapsplan, innser skoleledelsen nå at de kan gjøre enda mer, og de vil i enda større grad involvere lærere og elever i dette arbeidet. Når ansatte og elever har trent på ulike scenarioer på forhånd, har de bedre forutsetninger for å treffe de riktige valgene når de står i en vanskelig situasjon.

Arve Waal er assisterende rektor ved Heimdal videregående skole. Her viser han taleanlegget som finnes på rektors kontor og i ekspedisjonen. Når man trykker på en rød knapp, går en ferdig innspilt varsling ut til hele skolen. (Foto: Trude Witzell)

Redder tradisjonssløyd

Tresløyd har lenge vært et utrydningstruet fag i norske skoler. Nå strømmer lærere fra hele landet til en håndverksskole på Dovre for å redde eldgamle sløydtradisjoner.

Foto: Trude Witzell

Skoleleders rettigheter i varslingssaker

Juristene i Skolelederforbundet opplever at det er en økning i varslingssaker, der skoleledere er omvarslet. Mange skoleledere opplever dette som svært utfordrende og følelsesmessig belastende. Som omvarslet har du likevel en del rettigheter som det er lurt å være klar over.

Istockphoto

Skoleledernettverk på egne premisser

I Gauldalsregionen i Trøndelag samles skoleledere fra seks distriktskommuner i et selvdrevet skoleledernettverk. Her får de muligheten til å dele erfaringer, diskutere utfordringer og få faglig påfyll i et trygt og støttende miljø. Nettverket er en kilde til læring og inspirasjon – og gir anledning til nyttig samarbeid på tvers av kommunegrenser.

Førsteamanuensis Mari-Ana Jones ved Institutt for lærerutdanning på NTNU. (Foto: Trude Witzell)

 

 

Les Skolelederen digitalt

Du finner en digital versjon av denne utgaven og alle andre utgaver tilbake til 2020 på denne lenken.

Relaterte artikler

Didrik Hægeland

Er skolen for dårlig på oppfølging av elever med angst og depresjon?

Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?

Nyheter

Bemanning og pedagognorm i barnehagen: Hva betyr det?

Etter førti år i barnehagesektoren ser jeg hvordan gode intensjoner ofte møter hverdagslogistikk og rekrutteringsutfordringer. Når alle barn har 45 timers plass, og ansatte jobber 7,5 timer om dagen, blir det vanskelig å oppfylle normene. Men det finnes lyspunkter: Regjeringens grep for å dekke opp planleggingstiden til pedagogene kan være et viktig steg mot bedre kvalitet og tryggere barndom.

Nyheter

Viktig og riktig melding om barns digitale oppvekst

Regjeringen har lagt frem stortingsmeldingen «Trygg oppvekst i et digitalt samfunn». Dette er den første helhetlige meldingen om barns oppvekst i en digital tidsalder. Skolelederforbundet er positive til regjeringens satsing og mener meldingen anerkjenner den virkeligheten barn og unge lever i.

Nyheter