
Er skolen for dårlig på oppfølging av elever med angst og depresjon?
Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?
Nå er en ny utgave av Skolelederen ute hos alle våre medlemmer i Skolelederforbundet og hos en rekke skoler over hele Norge.
Heimdal videregående skole i Trondheim har i mange år gitt grundig sikkerhets- og beredskapsopplæring til ansatte og elever. Men selv om skolen allerede har en omfattende beredskapsplan, innser skoleledelsen nå at de kan gjøre enda mer, og de vil i enda større grad involvere lærere og elever i dette arbeidet. Når ansatte og elever har trent på ulike scenarioer på forhånd, har de bedre forutsetninger for å treffe de riktige valgene når de står i en vanskelig situasjon.
Tresløyd har lenge vært et utrydningstruet fag i norske skoler. Nå strømmer lærere fra hele landet til en håndverksskole på Dovre for å redde eldgamle sløydtradisjoner.
Foto: Trude Witzell
Juristene i Skolelederforbundet opplever at det er en økning i varslingssaker, der skoleledere er omvarslet. Mange skoleledere opplever dette som svært utfordrende og følelsesmessig belastende. Som omvarslet har du likevel en del rettigheter som det er lurt å være klar over.
I Gauldalsregionen i Trøndelag samles skoleledere fra seks distriktskommuner i et selvdrevet skoleledernettverk. Her får de muligheten til å dele erfaringer, diskutere utfordringer og få faglig påfyll i et trygt og støttende miljø. Nettverket er en kilde til læring og inspirasjon – og gir anledning til nyttig samarbeid på tvers av kommunegrenser.
Du finner en digital versjon av denne utgaven og alle andre utgaver tilbake til 2020 på denne lenken.