Ny foredragsrekke om opplæringsloven
Jon Christian Fløysvik Nordrum (Foto: UiO)

Ny foredragsrekke om opplæringsloven

Utdanningsdirektoratet har en rekke interessante foredrag om den rettslige reguleringen av opplæringsfeltet på sine hjemmesider. Foredragsholder er førsteamanuensis Jon Christian Fløysvik Nordrum fra Universitetet i Oslo. 

De fleste foredragene varer mellom 20 og 30 minutter.

Den siste foredragsrekken handler om skolemiljø og fysisk inngripen, og består av en forelesningsserie på seks episoder:

1. Hvordan har reglene om skolemiljø og fysisk inngripen utviklet seg?

2. Hva sier reglene om skolemiljø overordnet?

3. Hva sier reglene om aktivitetsplikten og håndhevingsordningen, og hva er bakgrunnen for reglene om fysisk inngripen?

4. Hvorfor og hvordan er fysisk inngripen regulert i opplæringsloven?

5. Hva sier opplæringsloven kap. 13 om ordenstiltak, forebygging og fysisk inngripen?

6. Hva er de nærmere vilkårene for fysisk inngripen?

Relaterte artikler

Hvordan kan vi forstå og utvikle gode lederteam?

Teamorganisering har blitt vanligere i skolen, og i arbeidslivet generelt, de siste 30 årene. I skolen finner vi både lærerteam og lederteam og mange elever arbeider også i grupper i perioder. I denne teksten skriver jeg om lederteam, men innholdet i teksten har også gyldighet for team som ikke består av ledere. Jeg har skrevet fyldigere om dette temaet i boka Profesjonsfellesskap i praksis. Hva er det og hvordan kan vi utvikle det?

Nyheter

LÆRER BARNEHAGER Å TA IMOT FAMILIER MED FLYKTNINGEBAKGRUNN

Med sterke opplevelser fra Gaza lærer barnepsykolog Katrin Glatz Brubakk bort hva barn som har flyktet, trenger aller mest. Mange barnehageansatte etterlyser nemlig mer kompetanse til å ta imot familier med flyktningbakgrunn.

Nyheter | Fagartikler
Dorothea Blix i episode 508 av Viktigste Leder

Podkast: Fremtidens kompetansebehov – Hva vil det si å være studieforberedt?

I en tid der utviklingen går utrolig fort, er det ikke gitt hva slags yrker vi kommer til å trenge i fremtiden. Hvilken kompetanse trenger samfunnet, hva trenger ungdommene, og hvordan skal utdanningen foregå?

Nyheter