Gode skoler og barnehager er bra for alle barn!

Skolelederforbundet er glad for at en i budsjett 2025 viser en intensjon til å satse på en trygg og god barnehage og en skole med et godt skolemiljø, en satser på fullføring, læreplass og en mer praktisk skole. Skolelederforbundet er glad for at det satses på flere ansatte i barnehage, mer læremateriell og utstyr i skolen for å få til en mer praktisk skole viser at en er villig til å gå i riktig retning, men det som gjøres er for lite. Vi må styrke laget rundt eleven, lederne, lærerne og barna.

Forbundsleder Stig Johannessen– Vi ser at flere barn trenger tettere oppfølging og det må følges opp med penger til å kunne få inn nok pedagoger og andre yrkesgrupper i skole og barnehage. Intensjonen er bra, men det er forlite penger. Kommuner over hele landet kutter i barnehage, skole og SFO. Våre rektorer opplever stadig pålegg om kutt, dette kan ikke fortsette, trenden må snus, sier forbundsleder i Skolelederforbundet Stig Johannessen.

Skolelederforbundet gjennomførte rett før sommeren en undersøkelse blant rektorer i skolen. Svarene er sterkt bekymringsfulle. De viser at det kuttes i skolene over hele landet. 8 av 10 rektorer svarer at de er bekymret for økonomien før et nytt skoleår. 62 % har fått redusert budsjett for skoleåret 2024/25. 9 av 10 sier at de blir tvunget til å bryte loven som følge av økonomien.

Ledere får ikke finansiert kompetanseutvikling.

Barnehage- og skoleledelse er en av de viktigste, men også vanskeligste lederfunksjonene i samfunnet. Vi vet at god ledelse det er avgjørende for barns trivsel, læring og motivasjon.

Skolelederforbundet hadde håpet at regjeringen etter å ha skrevet mye om viktigheten av ledelse i barnehage og skole, ville kommet med satsing på ledelse. Vi er i en rektorkrise, der mange ikke søker på rektorstillinger. Den viktigste lederjobben i Norge blir stående ubesatt. I statsbudsjettet legges det frem en ny modell for kompetanseutvikling og karriereutvikling i barnehage og skole, men, ledere ikke er inkludert i ordningen som gir mulighet for stipend.

Skolelederforbundet krever at ledere i barnehage og skole på lik linje som andre i skolen får finansiert et system for kompetanseutvikling og vi håper at Stortinget vil inkludere ledere i finansieringen.

– Det er ikke satt av penger til finansiering av kompetanseutvikling for ledere i barnehage og skole. Ledere i barnehage og skole må få mulighet for kompetanseutvikling på samme vilkår som lærere og andre i barnehage og skole, dette er et viktig tiltak for å stoppe lederflukten, avslutter Stig Johannesen med.

Relaterte artikler

Didrik Hægeland

Er skolen for dårlig på oppfølging av elever med angst og depresjon?

Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?

Nyheter

Bemanning og pedagognorm i barnehagen: Hva betyr det?

Etter førti år i barnehagesektoren ser jeg hvordan gode intensjoner ofte møter hverdagslogistikk og rekrutteringsutfordringer. Når alle barn har 45 timers plass, og ansatte jobber 7,5 timer om dagen, blir det vanskelig å oppfylle normene. Men det finnes lyspunkter: Regjeringens grep for å dekke opp planleggingstiden til pedagogene kan være et viktig steg mot bedre kvalitet og tryggere barndom.

Nyheter

Viktig og riktig melding om barns digitale oppvekst

Regjeringen har lagt frem stortingsmeldingen «Trygg oppvekst i et digitalt samfunn». Dette er den første helhetlige meldingen om barns oppvekst i en digital tidsalder. Skolelederforbundet er positive til regjeringens satsing og mener meldingen anerkjenner den virkeligheten barn og unge lever i.

Nyheter