Lønnsoppgjøret gir fortjent anerkjennelse til ledere i skole og barnehage

Etter en krevende mekling ble YS Kommune og KS 28. mai enige i lønnsoppgjøret for kommunene. Det blir dermed ingen streik i kommunene. YS medlemmer i kommunene er sikret reallønnsvekst.

Forbundsleder i Skolelederforbundet Stig Johannessen og Seksjonsleder Knut Arve Skaalvik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skolelederforbundet krevde at kompetanse skal lønne seg økonomisk. Og en reallønnsvekst for sine medlemmer inn i meklingen, og er fornøyd med at den samlede rammen legger grunnlaget for at de viktigste lederne i Norge får en lønn som kan stoppe lederflukten.

– Vi er glade for at ledere i barnehage og skole har fått et godt grunnlag som sikrer reallønnsvekst i år. Dette er et bidrag til at vi ikke mister dyktige ledere i vår sektor, sier forbundsleder i Skolelederforbundet Stig Johannessen.

 Forbundsleder Stig Johannessen og seksjonsleder Knut Arve Skaalvik, utgjør Skolelederforbundets delegasjon som har vært en del av meklingsdelegasjonen til YS

 Et løft for lederne

Det er for få som ønsker å påta seg jobben som leder i skole- og barnehage. Mange ledere forlater oppvekstsektoren til fordel for en karriere andre steder. Dette skyldes blant annet høy arbeidsbelastning, lite støtte fra kommunene og en lønn som ikke er god nok. Derfor er det nødvendig at kommunene skjønner alvoret. Dette resultatet fra sentrale forhandlinger er et tydelig signal om at det også lokalt må gis gode tillegg til ledere i barnehage og skole. Vi vet at gode ledere er helt avgjørende for barna våre.

– Det har vært krevende lønnsforhandlinger og deretter mekling. Vi er glade for at vi er kommet i mål, og fornøyde med at vi har kommet til enighet om et oppgjør som sikrer medlemmene våre reallønnsvekst. Nå må kommunene prioritere ledere i skole og barnehage i de lokale lønnsforhandlingene, sier Stig Johannessen 

Kommunene må prioritere ledere i barnehage og skole 

 Flere og mer komplekse oppgaver legges til den enkelte leder i skole og barnehage, samtidig som de økonomiske rammene strammes inn storparten av kommunene. Det kuttes i lederressurser, administrativ støtte og laget rundt eleven og lærerne – og lederne står igjen med ansvaret.

Et kjerneprinsipp i god lønnsdannelse er at det skal være balanse mellom oppgaver, kompetanse, ansvar og myndighet – og de lønns- og arbeidsvilkårene som følger med.  Det er et viktig prinsipp at den pensjonsgivende inntekten til oss ledere ikke sakker akterut i forhold til de vi er satt til å lede.

-De siste årene har vi dessverre sett en utvikling der lokal lønnsutvikling ikke står i forhold til utviklingen i sentrale forhandlinger. Lederne, de som skal dra lasset, blir hengende etter. Skal vi klare å rekruttere og beholde dyktige ledere i kommunal sektor, må de prioriteres i de lokale forhandlingene understreker Johannessen.

-Et lederløft handler ikke bare om lønn, det handler også om struktur, støtte og ressurser – om muligheten til å utøve god ledelse i krevende omgivelser.   Vi har lagt til rette for rettferdige, målrettede og reelle lokale forhandlinger som bidrar til å løfte lederne, sier Stig Johannessen.

Slik blir tilleggene

  • Alle er sikret et generelt tillegg på minst 14 500 kroner.
  • Fagarbeiderne får 15 200 kroner i lønnstillegg
  • De med treårig høyskole eller universitetsutdanning får fra15 200 til 18 000 kroner i lønnstillegg.
  • Ledere i kapittel 4 vil få lønnstillegg på 2,8 prosent
  • Fra 1. januar 2026 gis det et ytterligere lønnstillegg på 1 200 kr til 1300 kr.

Ramma for oppgjøret ligger på nivå med frontfaget.

Dette er YS Kommune

YS Kommune består av YS-forbundene Delta, Skolelederforbundet, Parat og Yrkestrafikkforbundet.

Medlemmene arbeider i hele spekteret av kommunal og fylkeskommunal forvaltning og tjenesteyting. Størsteparten av medlemmene arbeider med tjenesteyting i direkte møte med brukere og innbyggere, men en god del arbeider med tilrettelegging, ledelse og administrasjon av de tjenestene kommuner og fylkeskommuner tilbyr.

YS Kommune organiserer blant annet disse yrkesgruppene:

Renholdere, helsefagarbeidere, ansatte og ledere i barnehager og skoler, vernepleiere, saksbehandlere, kjøkkenpersonell, kulturansatte, aktivitører, ansatte i brann- og redning, ansatte i tannhelsetjenesten og teknisk personell.

Relaterte artikler

Didrik Hægeland

Er skolen for dårlig på oppfølging av elever med angst og depresjon?

Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?

Nyheter

Bemanning og pedagognorm i barnehagen: Hva betyr det?

Etter førti år i barnehagesektoren ser jeg hvordan gode intensjoner ofte møter hverdagslogistikk og rekrutteringsutfordringer. Når alle barn har 45 timers plass, og ansatte jobber 7,5 timer om dagen, blir det vanskelig å oppfylle normene. Men det finnes lyspunkter: Regjeringens grep for å dekke opp planleggingstiden til pedagogene kan være et viktig steg mot bedre kvalitet og tryggere barndom.

Nyheter

Viktig og riktig melding om barns digitale oppvekst

Regjeringen har lagt frem stortingsmeldingen «Trygg oppvekst i et digitalt samfunn». Dette er den første helhetlige meldingen om barns oppvekst i en digital tidsalder. Skolelederforbundet er positive til regjeringens satsing og mener meldingen anerkjenner den virkeligheten barn og unge lever i.

Nyheter