Perspektiver mot 2025 ved utgangen av 2024

Årets juletid er en anledning til å reflektere over året som har gått og forberede oss på det som ligger foran oss. Jeg vet at du, som leder i skole og barnehage, står midt i en krevende hverdag der økonomiske rammer strammer inn og økende forventninger legger stadig mer press på ditt handlingsrom.

Stig Johannessen, forbundsleder

De siste årene har vist oss hvor viktig ledelse er for å skape gode lærings- og oppvekstmiljøer. Det er du som leder som sikrer samspillet mellom de ulike profesjonelle fellesskapene, lærernes undervisningskvalitet og rammene for barn og unges utvikling og læring. Likevel vet vi at ressursene ikke strekker til, og at kravene fra ulike hold ofte utfordrer din mulighet til å fokusere på kjerneoppdraget. Dette er en situasjon som vi i Skolelederforbundet tar på største alvor.

Derfor står følgende saker øverst på vår politiske agenda for 2025:  

  • Styrking av kommuneøkonomien for å sikre at skole- og barnehageledere har tilstrekkelige handlingsrom og ressurser til å utføre sitt oppdrag på en forsvarlig måte.  
  • Bedre støttesystemer og tilgang til nødvendig kompetanse rundt elever, lærere og ledere, slik at vi kan skape en utviklingsarena som er faglig forsvarlig. 
  • Økt lokalt handlingsrom – tillit er når det lokalt skapes handlingsrom for å tilpasse og skape gode løsninger som møter lokale behov. 
  • Et lederløft som inkluderer bedre tilbud om etter- og videreutdanning, samt forbedring av lønns- og arbeidsvilkår for ledere i skole og barnehage.  

Jeg vet at ansvaret som ligger på dine skuldre er stort, og jeg anerkjenner den innsatsen du legger ned hver eneste dag for å gjøre en forskjell. Derfor vil Skolelederforbundet fortsette å arbeide utrettelig for å styrke rammevilkårene rundt deg som leder. 

La oss bruke julen til å hente ny energi, og la 2025 bli året hvor vi sammen setter tydelig fokus på hva som skal til for at skole- og barnehageledelse skal ha rammevilkår som er i tråd med de forventningene samfunnet har til oss.  

Med ønske om en riktig god jul og et godt nytt år! 

Relaterte artikler

Per Oskar Stai fra fra Ridabu skole

Podkast: Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter

I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.

Nyheter

Forsiktig optimist – Nå må vi fortsette jobben, sammen!

Elevundersøkelsen som ble offentliggjort i dag viser at de fleste elevene har det bra på skolen. Nesten 9 av 10 elever i vg1, og i over 8 av 10 elever på 7. og 10. trinn, svarer at de trives godt på skolen. Det er et viktig utgangspunkt, men fortsatt blir for mange barn og unge mobbet og føler på utenforskap. Vi ser at mye av mobbingen og utestengingen foregår digitalt. Det er brutalt og vondt.Men det er en glede at mobbetallene går ned. Vi håper at pilen har snudd og at vi sammen vil bidra til å stoppe mobbingen

Nyheter

Framtidens fellesskole – betydningen av godt lederskap

I november 2024 tok den norske regjeringen initiativ til å opprette et offentlig utvalg for å vurdere skolens rolle og betydning i samfunnet. Mandatet til utvalget er å undersøke hvilke forventninger og behov samfunnet har til skolen i møte med nye utviklingstrekk og utfordringer som kan true fellesskolens fundament. Målet er å skape en bred diskusjon og gi en tydelig forståelse av hvordan skolen kan opprettholde sitt samfunnsmandat samtidig som den tilpasser seg fremtiden.

Nyheter