Bemanning og pedagognorm i barnehagen: Hva betyr det?

Etter førti år i barnehagesektoren ser jeg hvordan gode intensjoner ofte møter hverdagslogistikk og rekrutteringsutfordringer. Når alle barn har 45 timers plass, og ansatte jobber 7,5 timer om dagen, blir det vanskelig å oppfylle normene. Men det finnes lyspunkter: Regjeringens grep for å dekke opp planleggingstiden til pedagogene kan være et viktig steg mot bedre kvalitet og tryggere barndom.

Dette sier Utdanningsdirektoratet om bemannings- og pedagognormen:

  • Bemanningsnormen krever at barnehagene skal ha minst én ansatt per tre barn under tre år og én ansatt per seks barn over tre år.
  • Normen for pedagogisk bemanning (pedagognormen) krever at barnehagen skal ha minst én pedagogisk leder per sju barn under tre år og én pedagogisk leder per fjorten barn over tre år. Pedagogiske ledere må ha utdanning som barnehagelærer eller annen treårig pedagogisk utdanning med videreutdanning i barnehagepedagogikk.
  • Kommunen kan gi dispensasjon fra utdanningskravet for inntil ett år om gangen, slik at en person som ikke oppfyller utdanningskravet, kan jobbe som pedagogisk leder.

Kilde: Barnehageloven § 26, forskrift om pedagogisk bemanning og dispensasjon i barnehager §§ 1 og 2. (UDIR)

Hvordan virker dette egentlig i praksis?

Jeg har arbeidet i barnehage i cirka 40 år. Første jobben min var som praktikant i en kommunal barnehage. Som praktikant var jeg under opplæring og fikk kun et års engasjement.

Sammen med meg var en pedagogisk leder og en assistent. Vi hadde 18 barn i alderen 3 til 7 år. Dette var før Kristin Halvorsen i 2003 satte barnehageforliket ut i praksis. Ønsket var at Barnehageforliket skulle jobbe for bedre kvalitet i alle barnehager og at de fleste barna skulle få en barnehageplass. De minste barna under tre år skulle også tilbys barnehageplass.

«God kvalitet handler om de ansattes kompetanse og hvor mange de er. For med så mange små barn i barnehagen, er det en krevende oppgave å følge opp hvert enkelt barn skikkelig, men en kjempestor mulighet også, for å bidra til at alle barn får en god start på livet»  sa Kristin Halvorsen til barnehage.no.

Som leder i barnehage er det en krevende øvelse å klare dekke pedagognormen.

Etter det jeg forstår er det lite søkere til studiet, dermed også få nye ledige på søkemarkedet, noe som fører til at man må gi dispensasjoner fra utdanningskravet.

God kvalitet handler om de ansattes kompetanse, men utviklingen går ikke den retningen nå.

Dersom man mener at dispensasjoner betyr noe mer enn at de som er på dispensasjon får mer ansvar og mer lønn, da har vi kanskje et barnesyn som sier at alle kan passe barn, og at du har to hender til å hjelpe. Barnet er altså ikke så viktig.

Uten den rette kompetansen i barnehagen vil vi ikke klare å være tett på barna, og vi vil ikke klare å skape et miljø som sikrer at alle barn har et trygt og godt barnehagemiljø. Dette handler ikke bare om pedagognormen, men også bemanningsnormen.

Når jeg startet min karrierer i barnehagen hadde vi 18 barn i alderen 3-7 år. Det var slik at 6 av barna hadde 4 timers plass. De kom i barnehagen i barnehagens kjernetid fra 0930 – 1330 med 4 timers plass. Vi hadde 6 barn som hadde 6 timers plass fra 0800-1400 eller 0900-1500 og de siste 6 hadde 8 timers plass. Det vil si at bemanningsnormen ble oppfylt gjennom hele dagen. Det kunne ikke komme mer enn 6 barn fra åpningstid sammen med den første ansatte på jobb. Den andre ansatte kom på jobb etter som det var avtale om 6 timers plass fra 0800 eller 0900. da var det 2 voksne og kunne være 12 barn. De siste barna kom fra 0930. Pedagogisk leder hadde ubunden planleggingstid på 4 timer i uken som kunne tilpasses antall barn etter bemanningsnorm. Da hadde vi en mulighet å følge hvert enkelt barn skikkelig, slik at de fikk en mulighet for å bidra til en god start på livet som Kristin Halvorsen sa.

Når jeg tilbyr barnehageplass i dag har alle barn 45 timers uke som vil si 9 timer pr. dag. De ansatte er kun på jobb 7.5 timer. Inne i de timene skal de ha en halv times pause, avvikle møter, planleggingstid.

Med andre ord er det ikke alltid lett å ha bemanningsnorm i praksis. Heldigvis har regjeringen tatt et grep og vil øke bemanningstetthet ved å dekke opp for pedagogenes lovbestemte planleggingstid. Hos oss er det 10 pedagoger det vil si 40 timer i uken med planleggingstid. Vi skal nå ansette en barne. – og ungdomsarbeider (BUA) som skal dekke opp for denne tiden pedagogene er borte fra avdelingen for å styrke bemanning til stede med barna.

Dette vil være med å sikre bedre kvalitet for barna. Pedagogene kan sikre det pedagogiske arbeidet uten å sitte med en konstant dårlig samvittighet for at de er borte fra barna og de andre ansatte på avdelingen. Kanskje dette kan være positivt og føre til at det utdannes flere barnehagelærere. Det er også med på å sikre en forsvarlig pedagognorm med utdannelse og kompetanse som er nødvendig for å sikre god kvalitet for en god og trygg fremtid for barna.

Relaterte artikler

Foredragsrekke om opplæringsloven, Del 1

Utdanningsdirektoratet har en rekke interessante foredrag om den rettslige reguleringen av opplæringsfeltet på sine hjemmesider. Foredragsholder er førsteamanuensis Jon Christian Fløysvik Nordrum fra Universitetet i Oslo. 

Nyheter

Derfor bør vi fortelle historier til hverandre

Vi bør ta vare på fortellingene i våre liv, mener fortellerkunstner Mimesis Heidi Dahlsveen. Hun deler noen råd om hvordan vi kan bli bedre på å fortelle historier.

Nyheter
Viktigste Leder episode 411

Fikk du med deg denne?

I sommer presenterer vi noen av de beste episodene av podkasten Viktigste Leder, til glede for nye lyttere. Denne uken: Ufrivillig skolefravær – Hvordan møter vi nevrodivergente elever?

Nyheter