KD: Slik blir de nye reglene for når en ansatt i skolen kan gripe inn fysisk

Fra høsten kan ansatte i skolen gripe inn fysisk for å hindre at elever forstyrrer undervisningen eller kommer med verbale angrep.

Kari Nessa Nordtun
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun. Foto: Kunnskapsdepartementet

Arbeiderparti-regjeringen har foreslått å utvide adgangen til å gripe inn fysisk i skolen, og tirsdag 13. mai ble forslaget vedtatt av Stortinget.

Dette kommer i tillegg til reglene regjeringen fikk gjennom i fjor, om at ansatte kan gripe inn fysisk overfor elever for å avverge skade på person eller eiendom.

– Det er på tide at loven beskytter retten til undervisning for det store fellesskapet i klasserommet. Skolen skal være et sted der elevene og ansatte er trygge, trives og lærer. Verbal mobbing og trakassering kan være like alvorlig som fysisk vold, og det er viktig å beskytte elever og ansatte mot dette, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).

Hun mener det er avgjørende at lærerne har mulighet til å hindre at noen få elever forstyrrer undervisningen så mye at den ikke kan gjennomføres.

Bekymret for økt dokumentasjonskrav

Forbundsleder Stig Johannessen

Skolelederforbundet støtter behovet for tydelige rammer for håndtering av fysisk inngripen, men ser store utfordringer knyttet til praktisering og oppfølging. Bestemmelsen åpner for subjektive tolkninger og ulik praksis, og det er avgjørende at det utarbeides tydelige veiledere og dokumentasjonsmaler som klargjør hva som forventes.

– Vi er bekymret for at økt dokumentasjonsplikt vil føre til merarbeid som går på bekostning av forebyggende arbeid. Ressurssituasjonen i skolen er allerede presset, og kravene som følger av vedtaket må ikke undergrave muligheten til å bygge trygge og inkluderende læringsmiljøer, kommenterer forbundsleder Stig Johannessen.

LES SKOLELEDERFORBUNDETS HØRINGSINNSPILL HER »

Plikt til å forebygge

De nye reglene vil gi ansatte i skolen mulighet til å gripe inn fysisk for å avverge at elever krenker andre psykisk, eller vesentlig forstyrrer opplæringen til andre elever. Det kan for eksempel være truende oppførsel, skjellsord, nedsettende kommentarer eller filming.

Nå kan en lærer for eksempel føre en elev ut av klasserommet hvis undervisningen forstyrres slik at den ikke kan gjennomføres, eller ta mobiltelefonen fra en elev som filmer en annen elev i en situasjon hvor det ikke er greit. Dette har ikke opplæringsloven åpnet for tidligere.

– Vi kan ikke bare si at læreren skal være sjef i festtaler, vi må også faktisk sikre deres rettigheter i lovverket. Nå gjør vi det, sier Nordtun.

Å gripe inn fysisk skal være siste utvei etter at øvrige virkemidler for å løse situasjoner er forsøkt.

– Ingen lærere ønsker å komme i slike situasjoner. Derfor er det veldig viktig at skolene jobber forebyggende for å hindre at slike hendelser oppstår, sier Nordtun.

Fakta om de nye reglene

  • Reglene om bruk av fysisk makt i opplæringsloven skal gjelde for elever i grunnskolen og i den videregående opplæringen. I tillegg skal det gjelde for elever som får leksehjelp og i skolefritidsordningen (SFO).
  • Eksempler på handlinger der det kan være forholdsmessig å gripe inn fysisk er å fysisk ta en mobiltelefon fra en elev som filmer en annen elev på en måte eller i en situasjon som vil innebære en krenkelse. Andre aktuelle tiltak være å føre en elev ut av klasserommet for å avslutte en situasjon som oppleves truende for andre. Ved undervisningsforstyrrelser kan et aktuelt tiltak være å frata eleven en gjenstand som brukes til å lage bråk.
  • All form for fysisk maktbruk overfor barn som har karakter av avstraffelse, er ulovlig.
  • Skolene vil ha en plikt til å forebygge, dokumentere og melde fra til rektor og foreldre om alle fysiske inngrep. Dette skal bidra til å styrke både elevers og læreres rettssikkerhet.
  • Lovendringen som allerede er vedtatt av Stortinget om at en ansatt kan gripe inn fysisk mot elever for å avverge skade på personer eller eiendom gjaldt fra 1. august 2024.
  • De utvidede reglene i opplæringsloven og privatskoleloven settes i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Departementet tar sikte på at reglene skal tre i kraft fra skoleåret 2025/2026.

Relaterte artikler

Didrik Hægeland

Er skolen for dårlig på oppfølging av elever med angst og depresjon?

Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?

Nyheter

Bemanning og pedagognorm i barnehagen: Hva betyr det?

Etter førti år i barnehagesektoren ser jeg hvordan gode intensjoner ofte møter hverdagslogistikk og rekrutteringsutfordringer. Når alle barn har 45 timers plass, og ansatte jobber 7,5 timer om dagen, blir det vanskelig å oppfylle normene. Men det finnes lyspunkter: Regjeringens grep for å dekke opp planleggingstiden til pedagogene kan være et viktig steg mot bedre kvalitet og tryggere barndom.

Nyheter

Viktig og riktig melding om barns digitale oppvekst

Regjeringen har lagt frem stortingsmeldingen «Trygg oppvekst i et digitalt samfunn». Dette er den første helhetlige meldingen om barns oppvekst i en digital tidsalder. Skolelederforbundet er positive til regjeringens satsing og mener meldingen anerkjenner den virkeligheten barn og unge lever i.

Nyheter