Våre innspill til høringer om SFO/AKS

Denne uken svarer vi ut to viktige høringer om SFO/AKS.

Høringssvar fra Skolelederforbundet

De to høringene er:

  • Rødts representatforslag om bedre bemanning i SFO/AKS (Dokument 8:99 S 2024-2025)
  • Kunnskapsdepartementets forslag om å lovfeste rett til 12 timers gratis skolefritidsordning for elever på 1.-3. trinn.

Vi takker vårt nyetablerte nettverk av SFO/AKS-ledere som har bidratt med mange og nyttige innspill til høringene.

Skolelederforbundet støtter forslagene og presiserer følgende:

  • Vi er enige i at ansatte i SFO og AKS må knyttes tettere til skolens personale, og at ledelse og bemanning i tilbudet er avgjørende for et trygt og inkluderende tilbud som innfrir forventningene gitt i rammeplanen. Det er et viktig grep å sikre at leder ikke er en del av grunnbemanningen.
  • Skolelederforbundet mener at de foreslåtte tiltakene fra Rødt vil bidra til å styrke SFO/AKS. Det vil styrke våre muligheter for å rigge en tjeneste som kan ivareta mandatet og målene gitt i rammeplanen, og sikre en trygg og inkluderende oppvekst for alle barn.
  • Vi støtter prinsippet i KDs forslag om at retten til gratis kjernetid i SFO og AKS lovfestes. Dette vil sikre forutsigbarhet og langsiktighet i tilbudsstrukturen, og et likeverdig tilbud i alle kommuner, men Skolelederforbundet ber om at de økonomiske, pedagogiske og administrative konsekvensene av å lovfeste 12 timers gratis SFO for elever fra 1. til 3. trinn gjennomgås. Vi kan ikke stille oss bak å lovfeste 12 timer gratis skolefritidsordning for elever på 1. til 3. trinn, før det sikres en bemanningsnorm, en heltidskultur, kompetansekrav til ansatte samt øremerkede midler til kommunene. Det er avgjørende for å opprettholde kvaliteten på tilbudet og sikre at alle barn får et godt og inkluderende SFO-tilbud.

Relaterte artikler

Hvordan kan vi forstå og utvikle gode lederteam?

Teamorganisering har blitt vanligere i skolen, og i arbeidslivet generelt, de siste 30 årene. I skolen finner vi både lærerteam og lederteam og mange elever arbeider også i grupper i perioder. I denne teksten skriver jeg om lederteam, men innholdet i teksten har også gyldighet for team som ikke består av ledere. Jeg har skrevet fyldigere om dette temaet i boka Profesjonsfellesskap i praksis. Hva er det og hvordan kan vi utvikle det?

Nyheter

LÆRER BARNEHAGER Å TA IMOT FAMILIER MED FLYKTNINGEBAKGRUNN

Med sterke opplevelser fra Gaza lærer barnepsykolog Katrin Glatz Brubakk bort hva barn som har flyktet, trenger aller mest. Mange barnehageansatte etterlyser nemlig mer kompetanse til å ta imot familier med flyktningbakgrunn.

Nyheter | Fagartikler
Dorothea Blix i episode 508 av Viktigste Leder

Podkast: Fremtidens kompetansebehov – Hva vil det si å være studieforberedt?

I en tid der utviklingen går utrolig fort, er det ikke gitt hva slags yrker vi kommer til å trenge i fremtiden. Hvilken kompetanse trenger samfunnet, hva trenger ungdommene, og hvordan skal utdanningen foregå?

Nyheter