Er skolen for dårlig på oppfølging av elever med angst og depresjon?

Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?

I denne episoden møter vi psykologspesialist Didrik Hægeland, som har bred erfaring fra arbeid med barn og unge. Han peker på behovet for mer tilpasset oppfølging og tett samarbeid mellom skole og helse, og utfordrer tanken om at psykiske vansker må løses utenfor skolen.

Vi snakker om hvordan ledere kan støtte ansatte som står i krevende elevsituasjoner, og hvorfor trygghet og relasjoner alltid må komme før system og tiltak.

Relaterte artikler

Foredragsrekke om opplæringsloven, Del 1

Utdanningsdirektoratet har en rekke interessante foredrag om den rettslige reguleringen av opplæringsfeltet på sine hjemmesider. Foredragsholder er førsteamanuensis Jon Christian Fløysvik Nordrum fra Universitetet i Oslo. 

Nyheter

Derfor bør vi fortelle historier til hverandre

Vi bør ta vare på fortellingene i våre liv, mener fortellerkunstner Mimesis Heidi Dahlsveen. Hun deler noen råd om hvordan vi kan bli bedre på å fortelle historier.

Nyheter
Viktigste Leder episode 411

Fikk du med deg denne?

I sommer presenterer vi noen av de beste episodene av podkasten Viktigste Leder, til glede for nye lyttere. Denne uken: Ufrivillig skolefravær – Hvordan møter vi nevrodivergente elever?

Nyheter