Er skolen for dårlig på oppfølging av elever med angst og depresjon?

Hvordan kan skolen bedre støtte elever som strever med angst, depresjon og skolevegring? Og hva gjør vi når vi ser at tiltakene ikke virker?

I denne episoden møter vi psykologspesialist Didrik Hægeland, som har bred erfaring fra arbeid med barn og unge. Han peker på behovet for mer tilpasset oppfølging og tett samarbeid mellom skole og helse, og utfordrer tanken om at psykiske vansker må løses utenfor skolen.

Vi snakker om hvordan ledere kan støtte ansatte som står i krevende elevsituasjoner, og hvorfor trygghet og relasjoner alltid må komme før system og tiltak.

Relaterte artikler

Hvordan kan vi forstå og utvikle gode lederteam?

Teamorganisering har blitt vanligere i skolen, og i arbeidslivet generelt, de siste 30 årene. I skolen finner vi både lærerteam og lederteam og mange elever arbeider også i grupper i perioder. I denne teksten skriver jeg om lederteam, men innholdet i teksten har også gyldighet for team som ikke består av ledere. Jeg har skrevet fyldigere om dette temaet i boka Profesjonsfellesskap i praksis. Hva er det og hvordan kan vi utvikle det?

Nyheter

LÆRER BARNEHAGER Å TA IMOT FAMILIER MED FLYKTNINGEBAKGRUNN

Med sterke opplevelser fra Gaza lærer barnepsykolog Katrin Glatz Brubakk bort hva barn som har flyktet, trenger aller mest. Mange barnehageansatte etterlyser nemlig mer kompetanse til å ta imot familier med flyktningbakgrunn.

Nyheter | Fagartikler
Dorothea Blix i episode 508 av Viktigste Leder

Podkast: Fremtidens kompetansebehov – Hva vil det si å være studieforberedt?

I en tid der utviklingen går utrolig fort, er det ikke gitt hva slags yrker vi kommer til å trenge i fremtiden. Hvilken kompetanse trenger samfunnet, hva trenger ungdommene, og hvordan skal utdanningen foregå?

Nyheter