Desemberutgaven av Skolelederen er ute nå

I årets siste utgave av Skolelederen kan du blant annet lese om hvordan Atlanten videregående skole over tid har jobbet systematisk for å skapet et trygt og godt læringsmiljø ved skolen. Det har blant annet resultert i at skolen i dag har svært lave mobbetall og bortimot null frafall.

Atlanten vgs startet med VIP Makkerskap i 2015. Kontaktlærer Ann-Kristin Mjøen i klasse 1ST2 forteller at elevene blir godt kjent i makkergruppene, lærer seg å snakke godt sammen og bidrar mer i timene enn før. (Foto: Trude Witzell)

I denne utgaven kan du også lese et intervju med barnehagestyrer Anne Gundersen, som ble den første som ble tildelt Skolelederforbundets Viktigste Leder-pris: – Vi jobber med barn, ikke med ting. Vår viktigste jobb er å sørge for at barna har det bra og ivareta deres behov for omsorg, lek og læring. Min jobb er å sørge for at vi lykkes med det, sier hun i intervjuet.

Anne Gundersen har jobbet i barnehage i hele sitt yrkesaktive liv. I september ble styreren i Sand barnehage den første som mottok Viktigste Leder prisen fra Skolelederforbundet. (Foto: Ole Alvik)

Trygghet, mestring, motivasjon og glede over å lære nye ting står i fokus for læringsarenaen «Smiå» på Gossen i Aukra kommune. Etter halvannet års drift kan ansatte og elever se tilbake på mange gode læringsopplevelser. Hva de gjør og hvordan, kan du lese om i reportasjen Bygger mestring, motivasjon og framtidskompetanse gjennom praktisk læring.

Sløying av fisk er grunnleggende kunnskap for kystungdom. Her får Finn S. Blomvågnes innføring av lærer Gunnar Bentz Høgseth. (Foto: Tor Arne Aasen/Aukranytt)

Det er en sammenheng mellom elevenes leseferdigheter og skoleledelsens støtte. Det kan du lese mer om i artikkelen Skoleledere skal hjelpe elever til å lese mer. 

Unni Fuglestad, universitetslektor i lesevitenskap, og Johanne Ur Sæbø, førsteamanuensis i lesevitenskap, ved Nasjonalt lesesenter reiste i høst rundt om i hele landet for å lansere den nasjonale satsingen på lesing, Tid for lesing. (Foto: Trude Witzell)

Hva bør skoleledere være oppmerksomme på når de prøver å engasjere medarbeidere til å lede utviklingsarbeid? Det kan du få nyttige svar på i artikkelen Lærere som ledere av utviklingsarbeid. Fagartikkelen er skrevet av Bjørn Bolstad ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.

Bjørn Bolstad er seniorrådgiver ved FIKS ved UiO. Han har tidligere jobbet 30 år i norsk skole som rektor, undervisningsinspektør og lærer, og han har utgitt flere bøker om pedagogiske emner. (Foto: UiO)

 

Relaterte artikler

Skoleleders rettsvern – hva er de juridiske rammene du må kjenne til?

Skoleleders rettsvern er et tema som ofte kommer opp fra våre medlemmer. Med rettsvern menes den beskyttelsen og de rettigheter en skoleleder har i sitt virke. Denne artikkelen tar for seg tre ulike temaer relatert til skoleleders rettsvern: retten til et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, skolemiljøsaker og stillingsvernet.Av Navina Nanthakumar, juridisk rådgiver i Skolelederforbundet

Nyheter

Krav om vikar – hva betyr det i praksis?

En ettermiddag i mars tikket det inn en melding fra en av rektorkollegaene i en chattekanal på Teams. Det var spørsmål om hvilke vikarrutiner vi naboskolene praktiserer. Vedlagt lå utklipp av opplæringslovas §17-7; Krav om at skolane har tilgang på vikarar. I loven heter det at skoleeier skal sørge for at skolene har tilgang på vikarer ved både vanlig og ventet fravær. Jeg kjente at jeg ble stresset, veldig stresset.

Nyheter

Bedre data – bedre beslutninger, regjeringens forslag til individ- og fraværsregister

Regjeringen har like før påsken setter inn, lagt frem forslag om individ – og fraværsregister. Skolelederforbundet er positive til forslaget, men understreker viktigheten av at barnets beste, høy personvernstandard og minimal administrativ belastning alltid må stå i sentrum. Forbundet tror at individregistre vil gi nødvendig kunnskap for å utvikle en mer treffsikker, inkluderende og kunnskapsbasert barnehage- og skolepolitikk.

Nyheter