Desemberutgaven av Skolelederen er ute nå

I årets siste utgave av Skolelederen kan du blant annet lese om hvordan Atlanten videregående skole over tid har jobbet systematisk for å skapet et trygt og godt læringsmiljø ved skolen. Det har blant annet resultert i at skolen i dag har svært lave mobbetall og bortimot null frafall.

Atlanten vgs startet med VIP Makkerskap i 2015. Kontaktlærer Ann-Kristin Mjøen i klasse 1ST2 forteller at elevene blir godt kjent i makkergruppene, lærer seg å snakke godt sammen og bidrar mer i timene enn før. (Foto: Trude Witzell)

I denne utgaven kan du også lese et intervju med barnehagestyrer Anne Gundersen, som ble den første som ble tildelt Skolelederforbundets Viktigste Leder-pris: – Vi jobber med barn, ikke med ting. Vår viktigste jobb er å sørge for at barna har det bra og ivareta deres behov for omsorg, lek og læring. Min jobb er å sørge for at vi lykkes med det, sier hun i intervjuet.

Anne Gundersen har jobbet i barnehage i hele sitt yrkesaktive liv. I september ble styreren i Sand barnehage den første som mottok Viktigste Leder prisen fra Skolelederforbundet. (Foto: Ole Alvik)

Trygghet, mestring, motivasjon og glede over å lære nye ting står i fokus for læringsarenaen «Smiå» på Gossen i Aukra kommune. Etter halvannet års drift kan ansatte og elever se tilbake på mange gode læringsopplevelser. Hva de gjør og hvordan, kan du lese om i reportasjen Bygger mestring, motivasjon og framtidskompetanse gjennom praktisk læring.

Sløying av fisk er grunnleggende kunnskap for kystungdom. Her får Finn S. Blomvågnes innføring av lærer Gunnar Bentz Høgseth. (Foto: Tor Arne Aasen/Aukranytt)

Det er en sammenheng mellom elevenes leseferdigheter og skoleledelsens støtte. Det kan du lese mer om i artikkelen Skoleledere skal hjelpe elever til å lese mer. 

Unni Fuglestad, universitetslektor i lesevitenskap, og Johanne Ur Sæbø, førsteamanuensis i lesevitenskap, ved Nasjonalt lesesenter reiste i høst rundt om i hele landet for å lansere den nasjonale satsingen på lesing, Tid for lesing. (Foto: Trude Witzell)

Hva bør skoleledere være oppmerksomme på når de prøver å engasjere medarbeidere til å lede utviklingsarbeid? Det kan du få nyttige svar på i artikkelen Lærere som ledere av utviklingsarbeid. Fagartikkelen er skrevet av Bjørn Bolstad ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.

Bjørn Bolstad er seniorrådgiver ved FIKS ved UiO. Han har tidligere jobbet 30 år i norsk skole som rektor, undervisningsinspektør og lærer, og han har utgitt flere bøker om pedagogiske emner. (Foto: UiO)

 

Relaterte artikler

Per Oskar Stai fra fra Ridabu skole

Podkast: Lekende læring og lærende lek: Tryggere elever og færre konflikter

I Hamarskolen har man tatt tilbake leken i grunnskolen med fokus på å integrere lek i undervisningen for å fremme elevenes trivsel og læring.

Nyheter

Forsiktig optimist – Nå må vi fortsette jobben, sammen!

Elevundersøkelsen som ble offentliggjort i dag viser at de fleste elevene har det bra på skolen. Nesten 9 av 10 elever i vg1, og i over 8 av 10 elever på 7. og 10. trinn, svarer at de trives godt på skolen. Det er et viktig utgangspunkt, men fortsatt blir for mange barn og unge mobbet og føler på utenforskap. Vi ser at mye av mobbingen og utestengingen foregår digitalt. Det er brutalt og vondt.Men det er en glede at mobbetallene går ned. Vi håper at pilen har snudd og at vi sammen vil bidra til å stoppe mobbingen

Nyheter

Framtidens fellesskole – betydningen av godt lederskap

I november 2024 tok den norske regjeringen initiativ til å opprette et offentlig utvalg for å vurdere skolens rolle og betydning i samfunnet. Mandatet til utvalget er å undersøke hvilke forventninger og behov samfunnet har til skolen i møte med nye utviklingstrekk og utfordringer som kan true fellesskolens fundament. Målet er å skape en bred diskusjon og gi en tydelig forståelse av hvordan skolen kan opprettholde sitt samfunnsmandat samtidig som den tilpasser seg fremtiden.

Nyheter