Store europeiske forskjeller rundt gjenåpning av skoler

Store europeiske forskjeller rundt gjenåpning av skoler

Norske myndigheter besluttet 7. april å gjenåpne barnehager 20. april og 1. – 4. trinn 27. april. Hvor står andre europeiske land når det gjelder gjenåpning?  Vi har samlet rapporter fra et knippe andre europeiske skolelederforbund.

Av Modolf Moen, Skolelederforbundet

Skolelederforbundets leder Stig Johannessen sitter i styret i EHSA, en europeisk paraplyorganisasjon for skolelederforbund. Organisasjonen mottok 7. april innspill fra medlemsforbundene om hvordan landene håndterer koronapandemien. De fleste av medlemslandenes myndigheter har i likhet med Norge valgt å stenge skolene for å begrense smitten. Men hvilke planer har de for gjenåpning?

Spania: - Urealistisk før juni

Spania er et av de europeiske landene som har blitt hardest rammet av pandemien med over 150 000 smittede og nesten 15 500 døde, ifølge Worldometer.

- Per i dag er det ingen planer for når skolene skal åpne igjen. Vi tror det er helt urealistisk å åpne skolene før juni. Etter påskeferien forventer vi instrukser for hvordan vi skal gi elevene sluttvurdering for skoleåret, skriver det spanske skolelederforbundet FEDADI.

Kroatia: - Ingen konkrete planer

Kroatia har holdt skoler og barnehager åpne for barn av foreldre med kritiske samfunnsfunksjoner, ifølge det kroatiske skolelederforbundet UHSR. Når det gjelder full gjenåpning er landet avventende:

- Akkurat nå foreligger det ikke planer for generell gjenåpning av skolene i Kroatia. Elevene i grunnskolen får fjernundervisning. Det ser ut til at smittespredningen er i ferd med å avta, uttaler UHSR.

Italia: - Altfor tidlig!

Italia er det landet som først ble episentrum for pandemien utenfor Kina, og er blitt kjent for sitt høye antall døde og smittede. Landet befinner seg fortsatt, i likhet med Spania, i full lockdown med blant annet bruk av portforbud. Det italienske skolelederforbundet ANP er tydelig i sin tale:

- Det er altfor tidlig å lage noen som helst slags projeksjoner for når italienske skoler skal åpnes igjen.

Finland: - Ingen generell åpning før 13. mai

Finland har hele tiden valgt å holde skolene åpne for de laveste alderstrinnene (1. – 3. klasse) Hensikten har vært å avlaste foreldre med kritiske samfunnsfunksjoner. I praksis har flesteparten av disse barna også blitt holdt hjemme, fordi myndighetene har frarådet foreldre å sende barna på skolen, opplyser det finske skolelederforbundet.

- Vi vil anta at kun ti prosent av elevene i 1. – 3. klasse har gått på skolen som normalt, skriver det finske skolelederforbundet FASSS.

Alle øvrige trinn i Finland er stengt, og vanlig undervisning vil ikke opptas før 13. mai, opplyser de finske skolelederne.

England: - Kun for barn av foreldre med kritiske samfunnsfunksjoner

- Det eksisterer ikke noen klare planer for åpning av skolene i England akkurat nå, men vi regner med at det kommer kunngjøringer over påske, uttaler det engelske skolelederforbundet ESHA UK.

- Vi ser på det som usannsynlig med en åpning etter påske, men skolene vil fortsatt være åpne for barn av foreldre med kritiske samfunnsfunksjoner, rapporterer forbundet.

Kontrollert gjenåpning i Danmark

Danmark gjennomfører, i likhet med Norge, en kontrollert gjenåpning som innebærer blant annet at skole for klassetrinnene 1. til 5.-klasse gjenåpnes fra onsdag 15. april, i tillegg til barnehager og skolefritidsordning.

Elever fra 6. til 10. klasse holdes hjemme fram til 10. mai, og alle eksamener er avlyst.

Publisert: 10.04.2020