- Som rektor er det viktig for meg å sikre at
alle mine medarbeidere har støtte i hverandre, sier Mona Westlie Søbyskogen,
rektor ved Marker skole. - Jeg skulle ønske det var mye mer tid til at
pedagogene, assistentene og fagarbeiderne i skolen kunne samarbeide om å styrke
laget. For å lykkes er det avgjørende at vi får til tverrfaglig samarbeid og
samkjøring i hverdagen vår.
Søbyskogen begrunner behovet for tverrfaglig
samarbeid med at skolen har som oppdrag å ivareta et mangfold av oppgaver for å
sikre elevene et godt, robust læringsmiljø. Dette laget må settes sammen av
ulike kompetanser og ulike kvaliteter, mener hun.
Skolelederforbundets leder, Stig Johannessen,
har i en serie utspill uttrykt viktigheten av å bygge en vi-kultur i skolen der
alle yrkesgruppene drar i samme retning. Dette er rektor Søbyskogen svært enig
i.
- Vi voksne må også ha et robust læringsmiljø.
Vi jobber mye med å implementere verdiene våre, vårt ansvar for gode relasjoner
og inkludering. Vi prioriterer utviklingstid til å dele og reflektere rundt
praksis, sier hun. Mye av utviklingstiden brukes til å jobbe med for eksempel
verktøy Udir har gitt i arbeidet med fagfornyelsen, relasjonsnormene til MOT og trivselfremmende aktiviteter, forklarer
rektoren.
Forbundslederen har sagt at utviklingen av det
profesjonelle fellesskapet i skolen trenger tydelig ledelse. UDF mener på sin
side at den korrekte måten å omtale en skoleleder på er som «en lærer i en
lederstilling» Hva mener du?
- I det du som lærer tar fatt på en
lederstilling, er du motivert for nye oppgaver. Ledere møter andre
forventninger og krav. Lærerbakgrunnen er en styrke i min hverdag som
skoleleder, men jeg vil gi det å være skoleleder en bredere definisjon.
Personalledelse, skoleutvikling, forvaltning og flere andre oppgaver gjør at
rektor- og mellomlederjobben er mer enn en lærerstilling med lederansvar.
- Apropos ansvar, hva legger du i begrepet
tillitsbasert ledelse?
- Tillit er bygd på gode relasjoner. Det er
morsomt at ordet staves likt begge veier. Gjensidighet, det at tillit skal gå
alle veier, er hele poenget. Tillit handler å ha et positivt menneskesyn og et
handlingsrom til å ta selvstendige valg basert på en felles forståelse av
målet. Et profesjonelt fellesskap består av trygge, selvstendige aktører som
drar i samme retning og som har tillit til hverandre, sier Søbyskogen.