Skolesamarbeid med Sentral-Europa

Skolesamarbeid med Sentral-Europa

Nå kan norske skoler, videregående- og yrkesfaglige skoler, fagskoler, høyere utdanningsinstitusjoner og andre relevante organisasjoner etablere utdanningssamarbeid med partnere fra en rekke land i Sentral-Europa. Polen er det største landet med over 20 millioner euro til utdanningssamarbeid. Andre og siste utlysning blir lagt ut tidlig i 2021, melder Diku - Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning.

Den kommende utlysningen skal bidra til økt kvalitet og arbeidsrelevans i polsk utdanning gjennom mobilitet- og samarbeidsprosjekt mellom polske og norske partnere og er åpen for alle utdanningsnivå. Stikkord er inkluderende undervisning, styring og utdanningsledelse, kvalitetskultur og internkontroll, utvikling av karriereveiledning og barnevernsutdanning.

Les mer om den første utlysningen fra Polen her. Det er ventet at den kommende utlysningen blir tilsvarende den første, men mindre justeringer kan forekomme.

Formålet er å legge til rette for at norske og polske skoler og institusjoner som er interessert i å etablere et samarbeid og søke om midler til dette kan finne en eller flere relevante samarbeidspartnere. Her blir det også arrangert digitale kontaktseminar der deltakerne får rettledning både fra polske og norske instruktører. Det første går av stabelen allerede 24. – 26. november kl. 12.00 – 15.30.

I tillegg til Polen er det planlagt utlysninger fra Tsjekkia, Romania, Slovenia, Slovakia, Kroatia m.fl. Samtlige utlysninger blir publisert på hjemmesidene til Diku. Du kan lese mer om EØS-midlene på hjemmesidene til Diku.

(Kilde: Diku)