Møt årets tillitsvalgt

Møt årets tillitsvalgt

Odd Runar Aslaksen fra Telemark (t.v) er kåret til årets tillitsvalgt i Skolelederforbundet. - Aslaksen har en god evne til å se enkeltmenneskets behov i vanskelige saker, uttaler juryen.

Under den såkalte Quartkonferansen, arrangert av fire fylkeslag i Skolelederforbundet, ble Odd Runar Aslaksen fra Telemark kåret til Årets tillitsvalgt i Skolelederforbundet. De to andre nominerte til denne gjeve tittelen var: Marion Ursfjord fra Vestfold og Hilde Marianne Bratli fra Hedmark.

Svært aktiv

Aslaksen har vært medlem i Skolelederforbundet siden år 2000 og har vært aktiv på flere områder som tillitsvalgt i sitt fylke. Han er styremedlem og økonomiansvarlig i fylkeslaget, og han startet lokallag i Bamble – hvor han også er styremedlem. Her har han vært aktiv og vervet mange medlemmer slik at Skolelederforbundet er blitt hovedorganisasjonen for skoleledere i kommunen.

- Redelig og profesjonell

I juryens uttalelse for Årets tillitsvalgt heter det blant annet: I alle samtaler og dialoger er Årets tillitsvalgt redelig, formell og til å stole på. Årets tillitsvalgt ser det enkelte medlems utfordringer i vanskelige saker, med et profesjonelt øye, og for han har alle medlemmer lik verdi. I hans kommune er det sammenslåingsprosess med fem ungdomsskoler. Årets tillitsvalgt har, som aktiv tillitsvalgt, startet prosessen med å sikre sine medlemmer gjennom informasjon og tilgjengelighet, noe som gjør at medlemmene blir ivaretatt.

- Fylkesleders høyre hånd

Gjennom sin lange erfaring og historisk kompetanse i fylkeslaget, er Aslaksen en fylkesleders «høyre hånd», alltid tilgjengelig for en saklig dialog, og er løsningsorientert når det kreves handling. For medlemmenes sosiale tilknytning til fylkeslaget, er det ikke en tematur Årets tillitsvalgt ikke har vært med å planlegge.

Aktiv i valgkomiteen

I tillegg til sitt arbeid på fylkes- og lokallagsnivå, har Årets tillitsvalgt sittet i to valgkomitéer for Skolelederforbundet sentralt, som leder i valgkomitéen fram mot landsmøtet i 2014 og som medlem i valgkomitéen fram mot landsmøtet i 2017.

Gjennom sine verv der, kjenner Årets tillitsvalgt Skolelederforbundet, ikke bare lokalt, men også nasjonalt. Det skaper tiltro og gir kompetanse, med en slik erfaring. Tilknytningen til Skolelederforbundet er sterk.

Vi gratulerer Odd Runar Aslaksen fra Telemark med utnevnelsen!