Ledere og ansatte i barnehager og barneskoler har samfunnskritiske jobber

Kritisk samfunnsfunksjon

Ansatte i barnehager og på barnetrinnet i skolen ble lagt til på listen over kritiske samfunnsfunksjoner ifm at regjeringen har besluttet gjenåpning av barnehager fra 20. april og skolenes barnetrinn (1.-4. klasse) og SFO fra 27. april.

Behovet for barnehageansatte, lærere og annet kritisk driftspersonell øker denne uken for å forberede gjenåpningen fra og med mandag. Derfor har regjeringen nå utvidet listen med viktig personell.

- Dette er en erkjennelse av den viktige innsatsen som gjøres for å tilrettelegge gjenåpning av barnehager og barneskoler, sier forbundsleder Stig Johannessen. Han har jevnlig kontakt med sine ledermedlemmer rundt om i landet og vet at de står på for å gjøre det beste i den situasjonen som har oppstått. - Nå må ansatte og ledere i barnehager og barneskoler, i tillegg til å organisere hjemmeundervisning, planlegge hvordan det skal tilrettelegges for en gjenåpning. Vi setter pris på muligheten som nå gis disse gruppene i og med at de er definert som viktig personell.

Du kan lese mer om dette på regjeringens nettsider. PDF-lista med oversikt over de som har kritiske samfunnsfunksjoner finner du her.