Ledelse av faglig utvikling handler om å sette det en ønsker å oppnå inn
i en kontekst, analysere hvilke påvirkningsfaktorer som er av betydning
for å lykkes, eller som kan bidra til at en ikke lykkes! Profesjonelt
samarbeid handler ikke om å iverksette metoder og praksiser som har
vært virkningsfulle på andre arenaer, de må tilpasses. Dette krever
at vi vi beveger oss bortenfor de hurtige løsningene. Vi gjennomfører
gode analyser, involverer og skaper mulighet for individuell påvirkning
for den vei vi skal gå sammen!
Hver skole har sitt unike sett med ledere og lærere med et allerede
etablert samspillsmønster. For å etablere et faglig samarbeid på det
nivå som forventes gjennom overordnet del og i de nye læreplanene,
må det derfor stilles spørsmål ved eksisterende rammer, mønstre,
metoder og praksis. Man må se på rutiner for hvordan man gjør ting,
måter man snakker om elever på og normer for samhandling. Dette er
noen viktige faktorer som kan hjelpe eller hindre det å etablere et godt
faglig samarbeid.
Det å utvikle et profesjonelt felleskap krever at vi faktisk stiller oss
noen spørsmål i forhold til hva vi ønsker å oppnå for våre elever, og
hvorvidt vi har et avklart og felles elev- og læringssyn. Det er et viktig
grunnlag for å kunne dele en felles visjon om «slik gjør vi det hos
oss»! Vi må også skape aksept og anerkjennelse for en evidensbasert
utvikling. Felles mål i seg selv er ikke nok, men de må bearbeides og
forstås av alle involverte som grunnlag for å utvikle egen praksis.
Et profesjonelt fellesskap jobber med kjennetegn og måleparametere.
Lokale og nasjonale måltall må oversettes til et språk som anerkjennes
og benyttes som grunnlag for utvikling til det beste for elevene.
Et felleskap som diskuterer og deler, skaper kultur for en kollegial
veiledningsmodell der det er naturlig å observere, reflektere og utvikle
egen praksis sammen med andre og bygger et sterkt fellesskap som
utfordrer og utvikler.
Gode ledelsesparametere som respekt og gjensidig tillit er viktige
elementer for å kunne utvikle både individet og det kollektive
profesjonelle felleskapet. Respekt for at andre kan mer enn deg er
et viktig element hvor en ser verdiene i andres ekspertise for egen
utvikling. Samarbeidende profesjonalitet handler om å skape arenaer
for å «oppdage» kollegenes styrker og svakheter og utvikle disse
sammen.
Skolelederforbundet er opptatt av at vi som ledere må være mer enn
organisatorer. Vi må kunne bidra til å «se» læremomenter for den
enkelte lærer, og vi må skape den indre motivasjon som bidrar til at en
utvikler seg til å lære av egen og andres praksis. Den aktive veiledning
gjennom å «pushe» når det er nødvendig og korrigere/ justere når det
er nødvendig, i samarbeid med den enkelte lærer/ lærergruppe, bidrar
til å styrke fellesskapet!
Delegasjon og ansvarliggjøring er viktig for å bygge et felleskap som tar
ansvar og løfter sammen. Å utvikle modeller for å delegere myndighet
og ressurser til lærergruppene, slik at undervisningen tilpasses og
utvikles til det beste for den enkelte elev, blir viktig!
Gjennom god og tillitsbasert ledelse skapes det et sterkt fellesskap
som jobber sammen – et sosialt felleskap som danner grunnlag for
å håndtere de utfordringer hverdagen bringer. Et godt fellesskap har
ledere som bygger kapasitet til å håndtere med- og motgang!
En god samhandlingskultur ser muligheter! Det betinger at alle deltar
i utviklingen – ikke bare lærere og øvrig personale – men i særdeleshet
elevene.Et fellesskap som utvikler seg har alle med. Dette er kjernen i godt
lederskap! Det er store forventninger til oss ledere i sektoren for å
nå disse målene. Vår oppgave i Skolelederforbundet er å stå for dette.
Samtidig må vi jobbe aktivt for å sikre at det faktisk er mulig å være en
faglig pedagogisk leder og ikke kun en forvaltningsleder!