Henriette Randsborg
loader
Skolelederforbundet – vi løfter landets viktigste ledere

Hva er det beste ved skolelederjobben, Henriette Randsborg?

 

Når elevene kommer løpende til skolen første skoledag etter sommerferien fordi de gleder seg til å begynne på skolen igjen, da tenker jeg at jeg har verdens beste jobb.


Jeg ble skoleleder fordi jeg ønsker å utgjøre en forskjell. Jeg trives med lederansvar, men trives aller best med mennesker. Det å jobbe som skoleleder på en barneskole gir meg dermed mulighet til begge deler.  

Som skoleleder er jeg fornøyd når de ansatte kommer på jobb mandag morgen med høye forventninger til uka, har forberedt seg godt til timene og utviser stor omsorg for hver eneste elev. Jeg trives også i situasjoner der vi i ledergruppa utfordrer hverandre fordi vi vil det beste for elevene.

Lederjobben er spesielt givende når jeg opplever at de ansatte har det bra, elevene trives og læringstrykket er høyt. Når jeg ser at elever og ansatte sammen har gode læringsøkter, når elevene stråler av begeistring over å mestre og når lærerne er stolte av den fantastiske jobben de gjør, gir det stor mening å jobbe som skoleleder. 

Da jeg ble leder var det egentlig aldri noe alternativ å ikke melde meg inn i Skolelederforbundet. Jeg mener Skolelederforbundet representerer meg på en god måte som enkeltmedlem og står for et ledelsessyn som jeg er enig i. 

Mye av fritiden tilbringer jeg sammen med datteren min på fem år. Vi prøver å bruke Oslo-marka hele året, men tar gjerne en tur på Grünerløkka også. Oslo er byen min, og jeg liker veldig godt å utforske nye steder sammen med venner.

Noen ganger treffer jeg på gamle elever som har begynt på ungdomsskolen. Mange sier at de savner oss, fordi de husker årene på barneskolen som de beste i livet. Når man får slike tilbakemeldinger, da er det godt å være skoleleder. 

Henriette Randsborg

Rektor, Trosterud skole, Oslo