I 2017 opplevde 6,6 prosent av elevene å bli mobbet, og elever opplever ofte ikke å bli hørt i spørsmål som påvirker skolehverdagen deres, viser Elevundersøkelsen.
– Elevene skal bli lyttet til og ha reell innflytelse på både det sosiale og faglige i skoledagen sin. Det er derfor viktig at skolen gir elevene mulighet til å medvirke og lære hva demokrati betyr i praksis, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.
Den årlige Elevundersøkelsen stiller elevene spørsmål om trivsel og mobbing. I 2017 så forskerne i tillegg spesielt på elevenes medvirkning. Dette er nå analysert i egen rapport.
Oppfattes som tidstyv
Rapporten viser en tendens til at elevenes sosiale- og faglige utvikling sees adskilt. Arbeid med sosial kompetanse, elevmedvirkning og klassemiljø oppleves på mange skoler som en tidstyv.
På spørsmål om elevene får være med på å foreslå hvordan de skal jobbe med fagene, svarer 60 prosent at de ikke får det i noen fag, at de får det i svært få fag, eller at de får det i noen fag. På spørsmål om skolen hører på elevenes forslag, svarer om lag halvparten at de blir hørt.
– Medvirkning skal ikke være en tidstyv. Skolen skal bidra til at elevene utvikler seg både faglig og sosialt. Vi må sørge for at elevene får lære seg både grunnleggende ferdigheter som å lese, skrive og regne, men også lære mer om hvordan de skal delta aktivt i demokratiet. I de nye læreplanene som kommer i 2020 er demokrati og medborgerskap ett av de nye tverrgående temaene, sier Sanner.
Skolelederforbundet: Elever skal være aktiv part
– Ny overordnet del og fagfornyelsen skal bidra til å utvikle skolen – særlig gjennom et nytt kompetansebegrep: dybdelæring. Elevstemmen vil være en viktig faktor for å lykkes med dette reformarbeidet. Elevundersøkelsen viser at vi har et godt stykke arbeid foran oss med å skape en sammenheng mellom de ulike forventingene. Det å bringe elevene inn som aktive parter i egen læring og utvikling blir avgjørende, uttaler forbundsleder i Skolelederforbundet Stig Johannessen.
Forbundslederen mener at de nye læreplanene skal bidra til å skape sammenhenger og bygge en bredere plattform, som ikke bare rommer faglig, men også sosial utvikling.
– Dette vil kreve at vi jobber med de grunnleggende prinsipper i Overordnet del slik at vi bidrar til et elev- og læringssyn som ser sammenhenger og involverer eleven, sier forbundslederen.
Flere melder fra om mobbesaker
Resultatene fra Elevundersøkelsen 2017, som ble publisert i januar, viste at 6,6 prosent av elevene har blitt mobbet 2-3 ganger i måneden eller oftere mot 6,3 prosent året før.
– Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø, og ingen barn skal oppleve mobbing. Det er uakseptabelt at så mange barn og unge mobbes. Det er viktig at elever og foreldre som opplever at de ikke får tilstrekkelig hjelp mot mobbing av skolen melder ifra til fylkesmannen. Jeg har en klar forventning om at skolene forsterker arbeidet for et godt og inkluderende skolemiljø, sier Sanner.
Om undersøkelsen:
Elevundersøkelsen er en nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra 5. trinn til ut videregående skole svarer på spørsmål om læring og trivsel i skolen. Det er Utdanningsdirektoratet som har det faglige ansvaret for gjennomføringen av Elevundersøkelsen.
Lese hele NTNU-rapporten her.