Elevundersøkelsen: Elevmedvirkning sees på som tidstyv
loader
Skolelederforbundet
Skolelederforbundet
Meny
Søk
MENY
  • Hjem
  • Om oss
    • Organisasjonskart
    • Profileringsartikler
    • Aktuelt
    • In English
  • Kontakt oss
  • Se fordelene og bli medlem
    • Spørsmål og svar
    • Om medlemsskap
      • For medlemmer
      • Verving
  • Endre medlemsinformasjon
  • Skolelederen
  • Lederskolen
  • Lønns- og arbeidsvilkår
  • Finn fylkeslag
    • Agder
      • Lokallag Agder
    • Viken
      • Lokallag Viken
    • Vestland
      • Bergen lokallag
        • Referat og informasjon
      • Hardanger lokallag
      • Sunnhordland lokallag
      • Nordhordaland lokallag
      • Vesthordland lokallag
      • Nordhordaland lokallag
      • Vidaregåande skule lokallag
    • Møre og Romsdal
      • Lokallag Møre og Romsdal
      • Lokallag Ålesund m/omland
      • Lokallag Indre Sunnmøre
      • Lokallag Møreaksen - Ytre Romsdal
      • Lokallag for tilsette vidaregåande skule
    • Nordland
      • Lokallag Nordland
    • Trøndelag
    • Innlandet
      • Lokallag Innlandet
    • Oslo
    • Rogaland
      • Lokallag Rogaland
    • Troms og Finnmark
      • Lokallag Troms og Finnmark
    • Vestfold og Telemark
      • Lokallag Vestfold og Telemark
  • Vår skolepolitikk
    • Organisasjonstre
    • Høringssvar
  • Våre bidrag
  • Forsikringer
  • Intranett
  • For tilitsvalgte
  • BLI MEDLEM
Skolelederforbundet – vi løfter landets viktigste ledere
Hjem / Om oss / Aktuelt / Elevundersøkelsen: Elevmedvirkning sees på som tidstyv

Elevundersøkelsen: Elevmedvirkning sees på som tidstyv

Undervalg +
  • Personvern
  • Organisasjonskart
  • In English
  • Varslingsrutiner
  • Finn fylkeslag
  • Endre medlemsinformasjon
  • Aktuelt
  • Skolelederen
  • Vår skolepolitikk
  • Profileringsartikler

I 2017 opplevde 6,6 prosent av elevene å bli mobbet, og elever opplever ofte ikke å bli hørt i spørsmål som påvirker skolehverdagen deres, viser Elevundersøkelsen.


– Elevene skal bli lyttet til og ha reell innflytelse på både det sosiale og faglige i skoledagen sin. Det er derfor viktig at skolen gir elevene mulighet til å medvirke og lære hva demokrati betyr i praksis, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

Den årlige Elevundersøkelsen stiller elevene spørsmål om trivsel og mobbing. I 2017 så forskerne i tillegg spesielt på elevenes medvirkning. Dette er nå analysert i egen rapport.

 

Oppfattes som tidstyv

Rapporten viser en tendens til at elevenes sosiale- og faglige utvikling sees adskilt. Arbeid med sosial kompetanse, elevmedvirkning og klassemiljø oppleves på mange skoler som en tidstyv.

På spørsmål om elevene får være med på å foreslå hvordan de skal jobbe med fagene, svarer 60 prosent at de ikke får det i noen fag, at de får det i svært få fag, eller at de får det i noen fag. På spørsmål om skolen hører på elevenes forslag, svarer om lag halvparten at de blir hørt.

– Medvirkning skal ikke være en tidstyv. Skolen skal bidra til at elevene utvikler seg både faglig og sosialt. Vi må sørge for at elevene får lære seg både grunnleggende ferdigheter som å lese, skrive og regne, men også lære mer om hvordan de skal delta aktivt i demokratiet. I de nye læreplanene som kommer i 2020 er demokrati og medborgerskap ett av de nye tverrgående temaene, sier Sanner.

Skolelederforbundet: Elever skal være aktiv part

– Ny overordnet del og fagfornyelsen skal bidra til å utvikle skolen – særlig gjennom et nytt kompetansebegrep: dybdelæring. Elevstemmen vil være en viktig faktor for å lykkes med dette reformarbeidet. Elevundersøkelsen viser at vi har et godt stykke arbeid foran oss med å skape en sammenheng mellom de ulike forventingene. Det å bringe elevene inn som aktive parter i egen læring og utvikling blir avgjørende, uttaler forbundsleder i Skolelederforbundet Stig Johannessen. 

Forbundslederen mener at de nye læreplanene skal bidra til å skape sammenhenger og bygge en bredere plattform, som ikke bare rommer faglig, men også sosial utvikling.

–  Dette vil kreve at vi jobber med de grunnleggende prinsipper i Overordnet del slik at vi bidrar til et elev- og læringssyn som ser sammenhenger og involverer eleven, sier forbundslederen. 

 

Flere melder fra om mobbesaker

Resultatene fra Elevundersøkelsen 2017, som ble publisert i januar, viste at 6,6 prosent av elevene har blitt mobbet 2-3 ganger i måneden eller oftere mot 6,3 prosent året før.

– Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø, og ingen barn skal oppleve mobbing. Det er uakseptabelt at så mange barn og unge mobbes. Det er viktig at elever og foreldre som opplever at de ikke får tilstrekkelig hjelp mot mobbing av skolen melder ifra til fylkesmannen. Jeg har en klar forventning om at skolene forsterker arbeidet for et godt og inkluderende skolemiljø, sier Sanner.

 

Om undersøkelsen:

Elevundersøkelsen er en nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra 5. trinn til ut videregående skole svarer på spørsmål om læring og trivsel i skolen. Det er Utdanningsdirektoratet som har det faglige ansvaret for gjennomføringen av Elevundersøkelsen.

Lese hele NTNU-rapporten her.

 

 

Tilbake til aktuelt
VURDERER DU Å BLI MEDLEM?
Tilbake til aktuelt        160 of 241        VURDERER DU Å BLI MEDLEM?
FANT DU DET DU LETTE ETTER?
JA
NEI
Så bra, Er det noe annet du mener vi kunne forbedret på nettsidene?
Det var leit, hva var det du var på jakt etter?
Kontakt oss

Skolelederforbundet

Øvre Vollgate 11

0158 Oslo

Postboks 431, Sentrum 0103 Oslo

Telefon: +47 241 01 900

E-post: post@skolelederforbundet.no

Pressekontakt

Kommunikasjonsansvarlig Modolf Moen

Mobil: 482 05 607

E-post: mmo@skolelederforbundet.no

Sosialt med skolelederforbundet


Vår hovedsammenslutning

 

 

Nettsiden er utviklet av: A2N Digitalbyrå