AKTUELT

- Hvilken støtte bør rektor forvente?

Hvordan skal skoleeier og deres rektorer sammen skape forutsetninger for god ledelse av skolene i en tid med styringskåte sentralpolitikere?, spør Skolelederforbundets samarbeidspartner Jan Merok Paulsen.

Styrking av tidlig innsats i barnehagen

Regjeringen foreslår fire nye grep som vil styrke tidlig innsats i barnehagen: - Samarbeidsplikt i overgangen mellom barnehage, skole og SFO - Tydeligere språkkrav for styrere og pedagogiske ledere - Nasjonal bemanningsnorm i barnehagen - Tydeliggjøring av barnehagetilbudet til barn med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)

Ekspertutvalgets rapport

Mange barn og unge får hjelp altfor sent, og annenhver elev med spesialundervisning får det av ufaglærte, viser ny rapport. ¬– Det spesialpedagogisk tilbudet må bli bedre. Barn og unge som trenger ekstra oppfølging må bli sett tidlig, og de må raskt få et godt, tilpasset og inkluderende tilbud, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

Dyp læring – hva er det?

God skoleledelse forutsetter ledelsesfaglig legitimitet og gode profesjonsfellesskap som leter etter gode praksiser – og dermed etter neste praksis. Det er all grunn til å tro at neste praksis heter dyp læring, skriver skoleutvikler.

Her er vårt programdokument

Her finner du Skolelederforbundets organisasjonstre. Denne fremstillingen gir en samlet oversikt over vår politikk, våre vedtekter og vårt tjenestetilbud.

Folk flest fikk mer i lønn

Arbeidstakerne fikk mer i lønningsposen i 2017 enn de to foregående årene, men det ble litt dyrere å leve. Dessuten ble lønnsforskjellene mellom kvinner og menn noe redusert. Det viser den foreløpige rapporten fra TBU.

Nei til avskilting av erfarne lærere

I dag, 13.02, møtte Skolelederforbundet, Utdanningsforbundet, Musikernes fellesorganisasjon og Skolenes landsforbund opp utenfor Stortinget med oppfordring til at Stortinget dropper nye kompetansekrav for erfarne lærere. Over 37000 underskrifter ble overlevert Utdanningskomiteen.

NM i lunsj

Formålet med NM i lunsj er å skape et engasjement hos ungdommen der de selv reflekterer over hva som er et bra kosthold, hva som kan bli bedre og at riktig mat er viktig for å prestere på skole og fritid.

Fagfornyelsen

Følg med på Udir sine sider om hva som skjer med fagfornyelsen. Kontaktperson i Skolelederforbundet er Trygve Beyer-Olsen.

Etterlyser et lederløft i regjeringsplattformen

Skolelederforbundet mener at regjeringsplattformen som ble presentert den 14.januar, har mange gode og riktige målsetninger for oppvekstsektoren, men den rommer lite som gir lederen bedre mulighet til å utøve alle dens oppgaver.

Sammen mot tilbakevirkende kraft

Skolelederforbundet, Skolenes landsforbund, Musikernes fellesorganisasjon og Utdanningsforbundet går sammen om opprop mot tilbakevirkende kraft for nye kompetansekrav. Støtt kampanjen mot avskilting – skriv under her!

"Gi lederne økt handlingsrom"

Skoleledere etterlyser i stadig større grad administrativ avlastning og tid til å utøve sitt pedagogiske lederansvar, skriver forbundsleder Stig Johannessen.

- Ledere skal ha frihet til å lede

Påtroppende forbundsleder Stig Johannessen vil kjempe for at våre medlemmer får tid, ressurser og arbeidsvilkår som styrker dem i utøvelsen av landets viktigste lederjobb.

Når lærarar skal lære

Skuleleiarar har eit overordna ansvar for eit læringsmiljø som oppmuntrar lærarar til å utvikle seg fagleg. Korleis kan ein gå fram for å lukkast med kompetanseheving blant lærarane?

Stig Johannessen er ny forbundsleder

Stig Johannessen er ved flertall på landsmøtet valgt til ny leder av Skolelederforbundet. Anne-Merete Hellebø og Mona Søbyskogen ble valgt til henholdsvis 1. og 2. nestleder.

Verdens beste skole?

– Skolen trenger mer hjelp på det helse- og sosialfaglige området, sa Skolelederforbundets leder under en debatt i Arendalsuka.

Nytt kurs i behandling av elevsaker

Skolelederforbundet tilbyr fra høsten 2017 juridisk kurs i behandling av elevsaker for våre medlemmer. Kurset er kostnadsfritt for lokallag/fylkeslag, men tilbys også andre mot betaling.