AKTUELT

Hva er relasjonell velferd?

– Relasjonsledelse er en holdning til ledelse som plasserer lederen inn i et fellesskap der rollen blir integrert i et større samspill, sier Jan Spurkeland.

9 av 10 består fag- og svenneprøven

Nye tall fra Udir viser at flere får fag- og svennebrev. - Dette viser at elever som får læreplass lykkes med læretiden. De blir dyktige fagfolk som vi er helt avhengige av i fremtiden, sier Stig Johannessen, leder i Skolelederforbundet.

Elevene lærer mer med fraværsgrensen

Elever i videregående skole har redusert fraværet sitt med nær 20 prosent etter innføringen av fraværsgrensen. De med høyest fravær reduserer fraværet sitt mest. Det viser en ny rapport fra Fafo, som også peker på enkelte utfordringer.

Støtter opp om viktig nettressurs mot mobbing

Stadig flere mobbesaker behandles hos fylkesmannen. Skolelederforbundet, mener i likhet med kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner, at arbeidet for et godt skole- og barnehagemiljø må styrkes. En ny nettbasert ressurs virker lovende, mener forbundsleder.

Lite om skoleledelse!

Forbundslederen savner fokus på lederne i oppvekstsektoren i den nye regjeringserklæringen. – Det er mange gode tiltak som er listet opp. Det innebærer, om tiden tillater det (2,5år), at mye av dette blir implementert. Hvilket ansvar, og hvilken rolle, lederne har i dette bildet blir ikke nevnt. Det er beklagelig at skoleleder kun er nevnt en gang – og det er under satsing på lærere! sier Stig Johannessen. Vi trenger virkelig et økt fokus på lederne i vår sektor!

LOP søker ny daglig leder

Vår samarbeidspartner, Landsforbundet for offentlige pensjonister (LOP), søker nå etter en ny daglig leder. Er dette noe for deg? Her kan du lese stillingsannonsen.

- Hele poenget med tilsyn er å skape læring

Direktoratet har nå utarbeidet en rapport om hvordan skoleeiere og skoleledere opplevde det å delta i Felles nasjonalt tilsyn i perioden 2014 - 2017. Forbundsleder Stig Johannesen er fornøyd med det som kommer frem i rapporten.

Hvorfor er mange møter så lite effektive?

Hender det at du kommer ut av møter og tenker: Hva var vitsen? - Alt for mange møter tapper deltakerne for energi i stedet for å gi ny motivasjon og lyst til å gyve løs på oppgavene, skriver tidligere skoleleder Kjell Gjerdsbakk i Skolelederen.

Dronning Sonjas skolepris 2019

Vet du om en skole som jobber særlig godt med læringsmiljø? Dronning Sonjas skolepris deles ut årlig til en skole som har utmerket seg ved å praktisere likeverd og inkludering. Frist for nominasjoner er 30. august.

Veksling mellom skole og praksis motiverer elevene

Yrkesfagelever som veksler mellom skole og praksis er mer motiverte og lærer mer, viser en ny rapport. – Vi trenger flere gode fagarbeidere i fremtiden. Da må vi ha utdanningsløp som motiverer flere til å gjennomføre og utdanningsløp som næringslivet støtter opp om, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

Nytt medlem? = 6 måneders gratis innboforsikring

Som nytt medlem i Skolelederforbundet får du automatisk en 6 måneder gratis innboforsikring inkludert i medlemskapet ditt. Forsikringsobjektet er din folkeregistrerte adresse og forsikringen trer i kraft fra din innmeldingsdato. Forsikringen gjelder for medlemmer over 18 år. Vilkår og egenandeler er blant markedets beste og lik YS Innbo.

Støtter forsterking av arbeidet mot vold i skolen

Kunnskapsdepartementet inviterer seks kommuner og fylkeskommuner til å ta en lederrolle i arbeidet med å forebygge og håndtere utagerende oppførsel og vold i skolen. – Dette er et godt tiltak, vi må gjøre alt for at skolen skal være en trygg arbeidsplass, sier forbundsleder Stig Johannessen.

- Et mobilforbud kan være en bjørnetjeneste

I en kartlegging NRK har gjort blant over 1000 norske rektorer, svarer over fire av fem at de allerede har helt eller delvis forbud mot mobiltelefoner på skolen. Forbundsleder Stig Johannessen spør seg om dette er klokt.

Ny arbeidsgruppe mot tidstyver i skolen

Kunnskapsdepartementet har satt ned en arbeidsgruppe for å redusere unødig tidsbruk i skolen. – Vi skal ha en skole der alle elever opplever mestring og læring. Da må lærerne og skoleledere bruke mest mulig av tiden sin på undervisning, oppfølging av elever og skoleledelse, sier kunnskapsministeren.

Signerte ny IA-avtale

Partene i arbeidslivet signerte i dag en ny IA-avtale for perioden 2019-2022. Avtalen viderefører samarbeidet om forebygging av sykefravær og frafall fra arbeidslivet.

- Slik bygger vi robuste barn

Hvordan styrke barns karakterdannelse så de blir robuste i en uforutsigelig verden? Det spørsmålet stilte den danske psykologen Per Schultz Jørgensen på konferansen Kvalitet i SFO.

Bekymret for digitalt klasseskille

Det er store forskjeller i lærernes digitale kompetanse, opplæringen elevene får i digitale verktøy og elevenes tilgang til digitale ressurser. Det kan påvirke eksamensresultater, viser ny rapport.

-Lied har lyttet til våre innspill om ledelse

En delinnstilling fra Liedutvalget om styrker og svakheter ved dagens videregående opplæring publiseres i dag 10. desember. - Utvalget har vært lydhøre for våre innspill om ledelse, sier Skolelederforbundets representant i referansegruppen.

På tvers-konferansen: Dette lærte vi

Skolelederforbundet, Norges politilederlag, KS, FUG, Elevorganisasjonen, KFU Oslo og Frivillighet Norge arrangerte i høst På tvers-konferansen, hvor utgangspunktet var mobbing, psykososial helse og ”utenforskap” i skole og barnehage. Her kan du lese om våre erfaringer!

Dronningens skolepris utdelt til Apalløkka skole

– Dere gir mye av dere selv alle sammen og er engasjerte. Jeg ønsker dere alt godt, og er meget imponert over det dere sammen har fått til, sa dronningen da hun i dag delte ut Dronning Sonjas skolepris til Apalløkka skole.

- La oss ikkje skru tida tilbake

- Vår oppmoding er at det vert vedtatt eit budsjett som gjer at alle elevar får eit skuletilbod som fremmer fagleg og sosial utvikling, skriver Norvald Hestetræet, leiar i Skolelederforbundet Vesthordaland i Askøyværingen.

Møt årets tillitsvalgt

Odd Runar Aslaksen fra Telemark (t.v) er kåret til årets tillitsvalgt i Skolelederforbundet. - Aslaksen har en god evne til å se enkeltmenneskets behov i vanskelige saker, uttaler juryen.

- Skolebibliotekene må prioriteres høyere

Vi mener at ledere har ansvaret for å etablere et godt samarbeid med flere aktører og yrkesgrupper for å løse sektorens store utfordringer. Gode skolebibliotek og dyktige skolebibliotekarer er en viktig brikke i arbeidet med å løse skolens samfunnsoppdrag. Derfor gir vi vår støtte til Aksjon skolebibliotek, sier forbundsleder Stig Johannessen.

Hvordan bygge robuste barn og unge i selvrealiseringens tid?

Vi lever i ei tid der vi skal dyrke oss selv og vår egen unikhet. Alternative fortellinger om fellesskap med ansvar og plikter, gode læringsfellesskap og trygge relasjoner, kan danne en motvekt til den romantiske individualismen, sier universitetslektor Mattias Øhra.

Ny ledelse i YS

YS-kongressen har i dag valgt Erik Kollerud til ny leder etter Jorunn Berland. Hans-Erik Skjæggerud og Monica A. Paulsen er valgt til henholdsvis 1. og 2. nestleder.

- Ny teknologi må brukes varsomt

– Ny teknologi gjør det enkelt å skape et kontrollregime og må derfor brukes varsomt, sier forsker Anders Underthun. Under YS-konferansen 30. november la Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) frem fersk forskning på digitalisering fra fire YS-sektorer. Forbundsleder i Skolelederforbundet, Stig Johannessen, deler AFIs bekymring.

Toppmøte om kompetansereformen "Lære hele livet"

Regjeringen inviterer partene til å diskutere kompetanseutfordringer i arbeidslivet. Hvilken kompetanse trenger vi? Hvordan unngå at arbeidstakere går ut på dato? – Arbeidstakere uten gode grunnleggende ferdigheter står i særlig fare i et arbeidsliv i endring, sier forbundsleder Stig Johannessen.

Slik lykkes man med samarbeid på tvers

Ikke sjelden må man i skolen samarbeide med andre virksomheter med ulike formål. Ei ny bok omhandler profesjonelt arbeid i team, der deltakere fra ulike virksomheter har kommet sammen for å arbeide med skoleforbedring.

Fylkeskommunene får økt frafalls-ansvar

Regjeringen skjerper sin innsats mot frafall og gir fylkeskommunene et økt ansvar for å følge opp unge mellom 16 og 24 år. - Et 11. skoleår kan være en vei å gå, sier forbundsleder Stig Johannessen.

Hvordan er din relasjon til skoleeier?

Kjære medlem! Vi ruller nå ut en spørreundersøkelse blant våre rektorer hvor vi skal kartlegge samhandlingen mellom deg og skoleeier. - Det er viktig at du deltar, sier forbundsleder Stig Johannessen.

Stort engasjement under På tvers-konferansen

Tenk om offentlig sektor fungerte som et håndballag der alle visste nøyaktig hva de skulle gjøre, sa statssekretær Rikke H. Sjøberg fra Kunnskapsdepartementet da hun åpnet På Tvers-konferansen 19. september.

Jobbskygging i Europa?

ESHA (European School Heads Association) arrangerer utveksling med skoleledere i andre europeiske land. Her finner du søknadsskjema.

Snakk sammen om skolemiljøet

Skolelederforbundet har sammen med Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG) og KS laget et samtaleopplegg om skolemiljøet, som tar for seg spørsmål som "Hva betyr det at vi skal følge med?" og "hva er gode tiltak for et godt skolemiljø på vår skole?"

PÅ TVERS – sammen for en trygg og god oppvekst

Alle som jobber med barn og ungdom må samarbeide. Vi må samarbeide på tvers av sektorer; mange aktører har for lite kjennskap til hverandre og mangler tilstrekkelig kompetanse i tverrfaglig og tverretatlig samarbeid. På Tvers-konferansen 2018 har samlet de viktigste aktørene. Målsettingen er å finne fram gode eksempler på samarbeid som virker – og å påvirke til et mer forpliktende samarbeid.

- Alle foreldre skal bli møtt og hørt

Et godt hjem-skolesamarbeid er avgjørende for barnas trivsel og læring. Derfor er det utrolig viktig at skolen kommer i dialog med alle grupper foreldre og ikke bare de «høylytte akademikerne», skriver Skolelederforbundet og FuG i en fersk artikkel.

Å lede fra midten

Hvordan skal man lede fra midten - fremfor å drives av pålegg om endring fra toppen eller å la endringer oppstå tilfeldig nedenfra?

- Lederne må ivaretas

For å stå i en jobb som leder er du avhengig av en god lønn, sier undervisningsinspektør Bjørn Furulund, en av våre mange dyktige lønnsforhandlere.

Bli medlem – få kurs i verdsettende ledelse

Alle som melder seg inn før 15. mars 2019 får tilbud om et velkomstkurs i verdsettende ledelse. Kurset holdes 28. mars i Oslo. Kursholder er Siw Skrøvseth, leder for Senter for fremragende lærerutdanning ved UiT.

Utfordringer for sysselsettingen

I YS Arbeidslivsbarometer for 2018 retter vi blikket særskilt mot utfordringer knyttet til sysselsettingen. - Ikke alle har god nok helse til å jobbe full tid, eller være i jobb i det hele tatt. Dette er mennesker vi må finne plass til og løsninger for i arbeidslivet, sier YS-leder Jorunn Berland.

- Snakk med elevene om krenkelser

En streng og upopulær lærer risikerer å bli anklaget for krenkelse. Det kan skolene forhindre med god forebygging, mener Skolelederforbundet. - Loven sier at mobbing og krenking er subjektivt.

Når rektor reiser på utveksling

Hva kan en dansk og en norsk rektor lære av hverandre? De nordiske skolelederorganisasjonene står bak et jobbskyggingsprosjekt. Les mer om det spennende opplegget her!

Om ledelse og lojalitet

De ansattes lojalitet mot sin arbeidsgiver er omfattende drøftet i rettspraksis og juridisk litteratur. Arbeidsgivers lojalitet mot sine ansatte er imidlertid lite behandlet, skriver forbundets advokat, Bjørn Eriksen.

Fornyer innholdet i skolen

Skolen skal få nye læreplaner høsten 2020. Nå har Kunnskapsdepartementet besluttet hva som blir det viktigste i hvert fag, de såkalte kjerneelementene.

Velkommen til medlem 3800!

Det er god vekst i medlemstallet til Skolelederforbundet. I november 2017 feiret vi medlem nummer 3700 og allerede i mai passerte vi 3800 medlemmer!

Ledelse av fremtidens skole

I flere år har vi opplevd en sterk medlemsvekst, mange av de innmeldte er tidligere ledere i Utdanningsforbundet. Årsaken? De har fått nok av Utdanningsforbundets ledersyn.

- Stor strekk i skoleeier-feltet

Vår ferske Facebook-avstemning viser at det er store forskjeller på hvor flinke skoleeiere er til å legge til rette for lederne sine. Det underbygger vår erfaring med at mange ledere opplever at de mangler støtte ovenfra, uttaler forbundslederen.

- Skoleledere i Oslo er forarget

Vi opplever å bli fremstilt av vår egen politiske ledelse som opprettholdere av en fryktkultur, sier Trond Nilsen, fylkesleder i Oslo, i dagens åpne høring om ytringsfrihet i Oslo-skolen.

- Hvilken støtte bør rektor forvente?

Hvordan skal skoleeier og deres rektorer sammen skape forutsetninger for god ledelse av skolene i en tid med styringskåte sentralpolitikere?, spør Skolelederforbundets samarbeidspartner Jan Merok Paulsen.

Styrking av tidlig innsats i barnehagen

Regjeringen foreslår fire nye grep som vil styrke tidlig innsats i barnehagen: - Samarbeidsplikt i overgangen mellom barnehage, skole og SFO - Tydeligere språkkrav for styrere og pedagogiske ledere - Nasjonal bemanningsnorm i barnehagen - Tydeliggjøring av barnehagetilbudet til barn med behov for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)

Ekspertutvalgets rapport

Mange barn og unge får hjelp altfor sent, og annenhver elev med spesialundervisning får det av ufaglærte, viser ny rapport. ¬– Det spesialpedagogisk tilbudet må bli bedre. Barn og unge som trenger ekstra oppfølging må bli sett tidlig, og de må raskt få et godt, tilpasset og inkluderende tilbud, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

Dyp læring – hva er det?

God skoleledelse forutsetter ledelsesfaglig legitimitet og gode profesjonsfellesskap som leter etter gode praksiser – og dermed etter neste praksis. Det er all grunn til å tro at neste praksis heter dyp læring, skriver skoleutvikler.

Her er vårt programdokument

Her finner du Skolelederforbundets organisasjonstre. Denne fremstillingen gir en samlet oversikt over vår politikk, våre vedtekter og vårt tjenestetilbud.

Folk flest fikk mer i lønn

Arbeidstakerne fikk mer i lønningsposen i 2017 enn de to foregående årene, men det ble litt dyrere å leve. Dessuten ble lønnsforskjellene mellom kvinner og menn noe redusert. Det viser den foreløpige rapporten fra TBU.

Nei til avskilting av erfarne lærere

I dag, 13.02, møtte Skolelederforbundet, Utdanningsforbundet, Musikernes fellesorganisasjon og Skolenes landsforbund opp utenfor Stortinget med oppfordring til at Stortinget dropper nye kompetansekrav for erfarne lærere. Over 37000 underskrifter ble overlevert Utdanningskomiteen.

NM i lunsj

Formålet med NM i lunsj er å skape et engasjement hos ungdommen der de selv reflekterer over hva som er et bra kosthold, hva som kan bli bedre og at riktig mat er viktig for å prestere på skole og fritid.

Fagfornyelsen

Følg med på Udir sine sider om hva som skjer med fagfornyelsen. Kontaktperson i Skolelederforbundet er Trygve Beyer-Olsen.

Etterlyser et lederløft i regjeringsplattformen

Skolelederforbundet mener at regjeringsplattformen som ble presentert den 14.januar, har mange gode og riktige målsetninger for oppvekstsektoren, men den rommer lite som gir lederen bedre mulighet til å utøve alle dens oppgaver.

Sammen mot tilbakevirkende kraft

Skolelederforbundet, Skolenes landsforbund, Musikernes fellesorganisasjon og Utdanningsforbundet går sammen om opprop mot tilbakevirkende kraft for nye kompetansekrav. Støtt kampanjen mot avskilting – skriv under her!

"Gi lederne økt handlingsrom"

Skoleledere etterlyser i stadig større grad administrativ avlastning og tid til å utøve sitt pedagogiske lederansvar, skriver forbundsleder Stig Johannessen.

- Ledere skal ha frihet til å lede

Påtroppende forbundsleder Stig Johannessen vil kjempe for at våre medlemmer får tid, ressurser og arbeidsvilkår som styrker dem i utøvelsen av landets viktigste lederjobb.

Når lærarar skal lære

Skuleleiarar har eit overordna ansvar for eit læringsmiljø som oppmuntrar lærarar til å utvikle seg fagleg. Korleis kan ein gå fram for å lukkast med kompetanseheving blant lærarane?

Stig Johannessen er ny forbundsleder

Stig Johannessen er ved flertall på landsmøtet valgt til ny leder av Skolelederforbundet. Anne-Merete Hellebø og Mona Søbyskogen ble valgt til henholdsvis 1. og 2. nestleder.

Verdens beste skole?

– Skolen trenger mer hjelp på det helse- og sosialfaglige området, sa Skolelederforbundets leder under en debatt i Arendalsuka.

Nytt kurs i behandling av elevsaker

Skolelederforbundet tilbyr fra høsten 2017 juridisk kurs i behandling av elevsaker for våre medlemmer. Kurset er kostnadsfritt for lokallag/fylkeslag, men tilbys også andre mot betaling.