Økonomi, læremidler og leseglede

PIRLS-undersøkelsen viser at norske elever leser dårligere og har mindre leseglede enn tidligere. Selv om vi ikke er klassens verste, er det alarmerende tall.

Hvordan kan vi få opp lesegleden blant norske elever? Direktør for Språkrådet Åse Wetås er sannsynligvis er en av dem som vet mest om dette. Hun er ukens gjest i Viktigste Leder.

Relaterte artikler

Ny forskning på rektors handlingsrom

Skolelederforbundet har siden 2018 satt seg som mål å presentere forskning som belyser ledere og lederes ulike rammebetingelser under Arendalsuka. I år var femte gang vi hadde mer enn fullt hus på vårt arrangement, noe som tyder på at det vi bringer til torgs er relevant og skaper interesse.

Aktuelt

7 av 10 rektorer beskriver jobben som helsefarlig

Hvorfor er det så få som ønsker seg landets viktigste lederjobb? En ny forskningsrapport fra Universitetet i Agder viser urovekkende funn.

Aktuelt

Barnehage – og skoleledere i Europa krever internasjonal handling for å unngå rektorkrise

Ledere innenfor skole- og oppvekstsektoren i Norden og i Europa har gått sammen og utformet forventninger til at satsning på den viktigste lederen i barn og unges oppvekst i Europa blir styrket.

Aktuelt