Nye koronatiltak: Behovet for avlastning er enormt

Til tross for svært inngripende tiltak, er det veldig positivt at man ønsker å skjerme barn og unge. Det er også godt å se at de ansatte i skolene og barnehage flyttes fram i dose 3-køen.

Selv om trafikklysmodellen er en god ordning, melder våre medlemmer at belastningen er svært stor. Rektorer, styrere og ledere innen oppvekst og opplæring har allerede vært i beredskap i 21 måneder uten mulighet for turnus. Behovet for avlastning er enormt.

– Vi trenger å sikre at lederne også kan avlastes gjennom øremerkede midler til lederstøtte.

– Skole- og barnehageansatte må også regnes som samfunnskritiske på linje med helsepersonell. Det er svært vanskelig å opprettholde et forsvarlig tilbud slik situasjonen er, og dette forsterkes ytterligere når ansatte havner i langvarig karantene fordi de er nærkontakt, eller må være hjemme fordi barnehage, skole eller SFO er stengt.

– Forventningene til skole og barnhages kvalitet må realitetsorienteres. Inngripende tiltak, høyt sykefravær og strenge testregimer gjør at vi må kunne vurdere hva som er mulig med de ressursene som er tilgjengelige.