Ny hovedavtale i KS for 2022-2023

Partene kom i går i havn med en ny hovedavtale for KS-området. Skolelederforbundet er fornøyd med at tillitsvalgtes rettigheter er styrket og at det legges opp til samarbeid mellom arbeidsgiver og tillitsvalgte i forbindelse med digitale omstillinger.

Den nye hovedavtalen for KS-området gjelder fra 01.01.2022 til 31.12.2023. I protokollen fra hovedavtaleforhandlingene er det kommet inn flere viktige presiseringer.

– Hovedavtalen er nøkkelen til godt partsamarbeid på alle nivåer. Den varslede tillitsreformen vil kun lykkes om intensjonene i avtalen gis handlingsrom helt ut i den enkelte skole og barnehage, sier forbundsleder Stig Johannessen.

Digital omstilling

Et viktig gjennomslag har vært at medbestemmelsen er sikret i forbindelse med digitale omstillinger og innføring av ny teknologi.

– Kommunene står foran store digitale endringer som vil påvirke arbeidssituasjonen for de ansatte. Da er det viktig med partsamarbeid og drøftinger mellom arbeidsgiver og tillitsvalgte, og det betyr mye at dette er presisert i protokollen til hovedavtalen, sier Lizzie Ruud Thorkildsen, som er leder i YS Kommune og forbundsleder i Delta.

Tillitsvalgtordningen

Forhandlingsprotokollen inneholder også en presisering av del B § 3-3 Tillitsvalgtsordningen. Det er nedfelt at tillitsvalgte som hovedregel skal ha fri med lønn for å delta på tillitsvalgtsopplæring (Del B § 3-6).

Bærekraft og felles opplæring

Ruud Thorkildsen er også glad for at bærekraft er kommet inn i avtalen og at partene skal drøfte klima- og miljøtiltak.

Klima- og miljøaspektet i hovedavtalen er styrket gjennom en utvidelse av Hovedavtalens del B § 1. Der heter det nå: «Hovedavtalen skal innenfor rammen av det lokalpolitiske demokrati bidra – gjennom godt samarbeid, medbestemmelse og medinnflytelse – til en omstillingsdyktig, bærekraftig og serviceinnstilt kommunesektor til beste for innbyggerne.»

YS kommune trekker også fram at det er positivt at det er avtalt felles opplæring i hovedavtalen.

– Noe av det viktigste for tillitsvalgte og arbeidsgivere er å ha best mulig kompetanse på og en felles forståelse av hovedavtalen. Felles opplæring bidrar til at kunnskap om avtalen blir enda bedre ute i kommuner og fylkeskommuner, sier Ruud Thorkildsen.