Mer pedagogisk ledelse må inn i barnehagelærerutdanningen

Mange nyutdannede barnehagelærere opplever at de kan for lite om pedagogisk ledelse, og at det derfor er svært utfordrende å utøve det i praksis.

Det at mange sier de har lært lite om pedagogisk ledelse utdanningen, kan henge sammen med at retningslinjene ikke er så lett å oppfylle i praksis for utdanningsinstitusjonene. Det har blant annet vært vanskelig å integrere pedagogisk ledelse i kunnskapsområdene.

Når nå pedagogikkfaget i den nye rammeplanen for barnehagelærerutdanningene ikke lenger skal være en del av kunnskapsområdene, blir det enda mindre søkelys på ledelse.

 I vårt høringssvar til ny rammeplan for barnehagelærerutdanningen tar vi derfor til orde for å utforme et eget kunnskapsområde i pedagogisk ledelse. På denne måten vil både pedagogikkfaget og temaet ledelse styrkes.

Ledelse er et tverrfaglig tema, og det vil være naturlig at dette er et samarbeid mellom samfunnsfag og pedagogikk, slik det er i ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid i dagens rammeplan.

Relaterte artikler

Arendalsuka: Hvordan lære om mobbeforebygging?

Partnerskap mot mobbing inviterer til debatt under Arendalsuka onsdag 17. august. Hva lærer lærere om mobbing i utdannelsen sin? Og hva skulle de som ansetter lærere ønske de hadde lært?

Aktuelt

Arendalsuka: Velkommen til medlemsmøte i Grimstad

Vi inviterer til medlemsmøte om vår nye forskningsrapport “Medarbeiderundersøkelsen 2022” på tirsdag den 16. august kl. 18.00-20.00 på Dahlske videregående skole i Grimstad.

Aktuelt

Tid for lokale lønnsforhandlinger i KS-området

Etter at de sentrale forhandlingene i KS-området ble gjennomført på våren med en økonomisk ramme på 3,84 prosent, er det tid for lokale lønnsforhandlinger i kommuner og fylkeskommuner.

Aktuelt | Tariff- og lønnsoppgjøret 2022