Mer pedagogisk ledelse må inn i barnehagelærerutdanningen

Mange nyutdannede barnehagelærere opplever at de kan for lite om pedagogisk ledelse, og at det derfor er svært utfordrende å utøve det i praksis.

Det at mange sier de har lært lite om pedagogisk ledelse utdanningen, kan henge sammen med at retningslinjene ikke er så lett å oppfylle i praksis for utdanningsinstitusjonene. Det har blant annet vært vanskelig å integrere pedagogisk ledelse i kunnskapsområdene.

Når nå pedagogikkfaget i den nye rammeplanen for barnehagelærerutdanningene ikke lenger skal være en del av kunnskapsområdene, blir det enda mindre søkelys på ledelse.

 I vårt høringssvar til ny rammeplan for barnehagelærerutdanningen tar vi derfor til orde for å utforme et eget kunnskapsområde i pedagogisk ledelse. På denne måten vil både pedagogikkfaget og temaet ledelse styrkes.

Ledelse er et tverrfaglig tema, og det vil være naturlig at dette er et samarbeid mellom samfunnsfag og pedagogikk, slik det er i ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid i dagens rammeplan.

Relaterte artikler

ESHA – The European School Heads Association

ESHA, the European School Heads Association, er en medlemsorganisasjon for europeiske skolelederforbund. Skolelederforbundet er medlem av ESHA og forbundsleder Stig Johannessen er styremedlem. Nesten alle europeiske land er representert i ESHA. Her kan du lese mer om ESHA på organisasjonens hjemmeside og her kan du abonnere gratis på ESHA magasinet.

Aktuelt

Bekymret for svekket kommuneøkonomi

I revidert nasjonalbudsjett varsler regjeringen en reduksjon på 11,5 milliarder kroner i rammeoverføringene til kommunene. – Urovekkende, sier forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet.

Aktuelt
Utdanningsvalg er et viktig veivalg i livet

Karriereveiledningen i skolen må styrkes

En godt kvalifisert rådgivningstjeneste i skolen er et viktig ledd i arbeidet med å bygge det gode laget rundt eleven.

Aktuelt