Mer pedagogisk ledelse må inn i barnehagelærerutdanningen

Mange nyutdannede barnehagelærere opplever at de kan for lite om pedagogisk ledelse, og at det derfor er svært utfordrende å utøve det i praksis.

Det at mange sier de har lært lite om pedagogisk ledelse utdanningen, kan henge sammen med at retningslinjene ikke er så lett å oppfylle i praksis for utdanningsinstitusjonene. Det har blant annet vært vanskelig å integrere pedagogisk ledelse i kunnskapsområdene.

Når nå pedagogikkfaget i den nye rammeplanen for barnehagelærerutdanningene ikke lenger skal være en del av kunnskapsområdene, blir det enda mindre søkelys på ledelse.

 I vårt høringssvar til ny rammeplan for barnehagelærerutdanningen tar vi derfor til orde for å utforme et eget kunnskapsområde i pedagogisk ledelse. På denne måten vil både pedagogikkfaget og temaet ledelse styrkes.

Ledelse er et tverrfaglig tema, og det vil være naturlig at dette er et samarbeid mellom samfunnsfag og pedagogikk, slik det er i ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid i dagens rammeplan.

Relaterte artikler

Podkast: Mer enn bare oppbevaring

I august 2021 ble det for første gang innført en rammeplan for SFO. Vi har fått besøk av Veronica Rye, avdelingsleder for SFO ved Gausel skole i Stavanger. 

Aktuelt

Søk penger til arbeid mot mobbing

Jobber du med et prosjekt eller tiltak mot mobbing og krenkelser? Da kan du søke støtte fra Partnerskap mot mobbing, men du må være rask! Søknadsfrist er mandag den 28. november innen kl 12.00

Aktuelt

– Hos oss skal alle oppleve mestring når de begynner på skolen.

Ingen barn skal oppleve at de ikke mestrer skolen når de begynner på Mosby oppvekstsenter. Derfor er det viktig å bygge en solid grunnmur med gode og trygge relasjoner, mener rektor Karin Stenslund. På hennes skole er lek og lekende læring en viktig del av skoledagen.

Aktuelt | Skolelederen