Mer pedagogisk ledelse må inn i barnehagelærerutdanningen

Mange nyutdannede barnehagelærere opplever at de kan for lite om pedagogisk ledelse, og at det derfor er svært utfordrende å utøve det i praksis.

Det at mange sier de har lært lite om pedagogisk ledelse utdanningen, kan henge sammen med at retningslinjene ikke er så lett å oppfylle i praksis for utdanningsinstitusjonene. Det har blant annet vært vanskelig å integrere pedagogisk ledelse i kunnskapsområdene.

Når nå pedagogikkfaget i den nye rammeplanen for barnehagelærerutdanningene ikke lenger skal være en del av kunnskapsområdene, blir det enda mindre søkelys på ledelse.

 I vårt høringssvar til ny rammeplan for barnehagelærerutdanningen tar vi derfor til orde for å utforme et eget kunnskapsområde i pedagogisk ledelse. På denne måten vil både pedagogikkfaget og temaet ledelse styrkes.

Ledelse er et tverrfaglig tema, og det vil være naturlig at dette er et samarbeid mellom samfunnsfag og pedagogikk, slik det er i ledelse, samarbeid og utviklingsarbeid i dagens rammeplan.

Relaterte artikler

Ny forskning på rektors handlingsrom

Skolelederforbundet har siden 2018 satt seg som mål å presentere forskning som belyser ledere og lederes ulike rammebetingelser under Arendalsuka. I år var femte gang vi hadde mer enn fullt hus på vårt arrangement, noe som tyder på at det vi bringer til torgs er relevant og skaper interesse.

Aktuelt

7 av 10 rektorer beskriver jobben som helsefarlig

Hvorfor er det så få som ønsker seg landets viktigste lederjobb? En ny forskningsrapport fra Universitetet i Agder viser urovekkende funn.

Aktuelt

Barnehage – og skoleledere i Europa krever internasjonal handling for å unngå rektorkrise

Ledere innenfor skole- og oppvekstsektoren i Norden og i Europa har gått sammen og utformet forventninger til at satsning på den viktigste lederen i barn og unges oppvekst i Europa blir styrket.

Aktuelt