
Økonomi, læremidler og leseglede
PIRLS-undersøkelsen viser at norske elever leser dårligere og har mindre leseglede enn tidligere. Selv om vi ikke er klassens verste, er det alarmerende tall.
Her kan du laste ned rapporten «Mellomledernes jobbtilfredshet, myndiggjøring og praksislæring i ledelse».
Forskningsrapporten presenterer analyser og funn fra «Mellomlederundersøkelsen 2021», utført på oppdrag av Skolelederforbundet.
Rapporten er skrevet av professor Jan Merok Paulsen, dr.oecon., OsloMet-Storbyuniversitetet og førsteamanuensis Kjell B. Hjertø, dr.oecon., Høgskolen Innlandet.
Undersøkelsens formål er å belyse norske mellomlederes handlingsrom og utviklingsmuligheter som ledere basert på dagsaktuelle data. Med basis i norske og internasjonale oversiktsstudier og nyere enkeltstudier er denne studien konsentrert om noen «kunnskapshull» som utgjør undersøkelsens forskningsspørsmål:
■ Hva kjennetegner mellomledernes jobbkontekst i dagens
norske grunnopplæring?
■ Hvilke jobbressurser predikerer mellomledernes jobbtilfredshet
som pedagogiske ledere?
■ Hvordan kan praksislæring gjennom engasjementet i
rektors ledergruppe forsterke mellomledernes kompetanse
i ledelse?
■ Hva kjennetegner mellomledernes karrieresyklus og
ambisjonsnivå for å gå videre i «ledertrappen» inn mot
rektorfunksjonen?
Her finner du rapporten i pdf-format.
Forfatterne har også skrevet to artikler til Skolelederen basert på forskningsresultatene. Artiklene finner du her:
Hvordan får mellomlederne gjennomslag som pedagogiske ledere?
Hvordan forsterkes mellomledernes kompetanse i rektors ledergruppe?