AktueltSkolelederen
Publisert21.09.21 | Ole Alvik

Mellomlederundersøkelsen 2021

Her kan du laste ned rapporten «Mellomledernes jobbtilfredshet, myndiggjøring og praksislæring i ledelse».

Forskningsrapporten presenterer analyser og funn fra «Mellomlederundersøkelsen 2021», utført på oppdrag av Skolelederforbundet.

Rapporten er skrevet av professor Jan Merok Paulsen, dr.oecon., OsloMet-Storbyuniversitetet og førsteamanuensis Kjell B. Hjertø, dr.oecon., Høgskolen Innlandet.

Jan Merok Paulsen (Foto: Ole Alvik)
Kjell B. Hjertø (Foto: Ole Alvik)

Undersøkelsens formål er å belyse norske mellomlederes handlingsrom og utviklingsmuligheter som ledere basert på dagsaktuelle data. Med basis i norske og internasjonale oversiktsstudier og nyere enkeltstudier er denne studien konsentrert om noen «kunnskapshull» som utgjør undersøkelsens forskningsspørsmål:

■ Hva kjennetegner mellomledernes jobbkontekst i dagens
norske grunnopplæring?
■ Hvilke jobbressurser predikerer mellomledernes jobbtilfredshet
som pedagogiske ledere?
■ Hvordan kan praksislæring gjennom engasjementet i
rektors ledergruppe forsterke mellomledernes kompetanse
i ledelse?
■ Hva kjennetegner mellomledernes karrieresyklus og
ambisjonsnivå for å gå videre i «ledertrappen» inn mot
rektorfunksjonen?

Her finner du rapporten i pdf-format.

Forfatterne har også skrevet to artikler til Skolelederen basert på forskningsresultatene. Artiklene finner du her:

Hvordan får mellomlederne gjennomslag som pedagogiske ledere?

Hvordan forsterkes mellomledernes kompetanse i rektors ledergruppe?

Relaterte artikler

Økonomi, læremidler og leseglede

PIRLS-undersøkelsen viser at norske elever leser dårligere og har mindre leseglede enn tidligere. Selv om vi ikke er klassens verste, er det alarmerende tall.

Aktuelt

Må ha tillit til at skoleledere sammen med lærere gjør det beste for elevene

Vi må gi skolelederne, lærerne og andre ansatte tillit til å ta de faglige, pedagogiske avgjørelsene sammen med elevene. Vi trenger en tillitsreform i skolen! Derfor er Skolelederforbundet veldig glad for at hele komiteen stiller seg bak at ti prosent av timene i hvert fag kan flyttes til andre fag eller brukes tverrfaglig i grunnskolen. Men videregående skole må også få denne fleksibiliteten.

Aktuelt

Opplæringsloven medfører utfordringer for ledere innen oppvekst og utdanning

Torsdag 1. juni vedtas den nye opplæringsloven i Stortinget. Forskriften som skal følge loven vil det arbeides med fremover mot nyttår. Begge skal ha sin iverksettelsesdato fra 1.8 2024.

Aktuelt