Mellomlederundersøkelsen 2021 - Skolelederforbundet

AktueltSkolelederen
Publisert21.09.21 | Ole Alvik

Mellomlederundersøkelsen 2021

Her kan du laste ned rapporten “Mellomledernes jobbtilfredshet, myndiggjøring og praksislæring i ledelse”.

Forskningsrapporten presenterer analyser og funn fra «Mellomlederundersøkelsen 2021», utført på oppdrag av Skolelederforbundet.

Rapporten er skrevet av professor Jan Merok Paulsen, dr.oecon., OsloMet-Storbyuniversitetet og førsteamanuensis Kjell B. Hjertø, dr.oecon., Høgskolen Innlandet.

Jan Merok Paulsen (Foto: Ole Alvik)
Kjell B. Hjertø (Foto: Ole Alvik)

Undersøkelsens formål er å belyse norske mellomlederes handlingsrom og utviklingsmuligheter som ledere basert på dagsaktuelle data. Med basis i norske og internasjonale oversiktsstudier og nyere enkeltstudier er denne studien konsentrert om noen «kunnskapshull» som utgjør undersøkelsens forskningsspørsmål:

■ Hva kjennetegner mellomledernes jobbkontekst i dagens
norske grunnopplæring?
■ Hvilke jobbressurser predikerer mellomledernes jobbtilfredshet
som pedagogiske ledere?
■ Hvordan kan praksislæring gjennom engasjementet i
rektors ledergruppe forsterke mellomledernes kompetanse
i ledelse?
■ Hva kjennetegner mellomledernes karrieresyklus og
ambisjonsnivå for å gå videre i «ledertrappen» inn mot
rektorfunksjonen?

Her finner du rapporten i pdf-format.

Forfatterne har også skrevet to artikler til Skolelederen basert på forskningsresultatene. Artiklene finner du her:

Hvordan får mellomlederne gjennomslag som pedagogiske ledere?

Hvordan forsterkes mellomledernes kompetanse i rektors ledergruppe?

Relaterte artikler

Her er våre forventninger til deg, Tonje Brenna

Kjære kunnskapsminister Tonje Brenna – gratulerer med en av landets aller viktigste jobber! Skolelederforbundet ser frem til å samhandle med deg til våre barn og elevers beste. Forventningene våre til deg er høye.

Aktuelt

Gi skoler og barnehager fleksibilitet fremfor rigide nasjonale normer

Regjeringen Støre har nå lagt frem sin regjeringsplattform. Blant annet skal det tilbakevirkende kravet om et bestemt antall studiepoeng i undervisningsfag fjernes og avskiltingen av lærere stanses.

Aktuelt

Avdekker utfordringer med yrkesstatus og lederutdanningene

Skolelederforbundets nye forskningsrapport “Hva betyr lederskap i skolen” viser at ledere bruker for mye tid på oppgaver som verken de selv eller lærerne ønsker at de skal bruke tid på.

Aktuelt