Publisert 21.06.22 | Modolf Moen

Ledernes arbeidsvilkår er viktigere enn noen gang

- Skoleåret er nå avsluttet for elever og lærere. De fleste av dere ledere har nå et par uker på å avslutte året og gjøre organisasjonen klar for et nytt år.

Året vi legger bak oss var nok et krevende år for dere ledere. Selv om vi på samme tid i fjor trodde at den tøffeste perioden var over, tok vi feil. Nye versjoner av viruset, og endrede regler for hvordan pandemien skulle håndteres har bidratt til at mange av dere og har hatt en svært utfordrende jobb med å holde skolene og barnehagene i gang.

Til tross for at året har vært en berg-og-dalbane, er mitt inntrykk at dere har levert et tilbud med kvalitet til landets barn og elever.

Til høsten fortsetter vi i Skolelederforbundet vårt arbeid med å påvirke politikerne dithen at de sikrer lederne de rammevilkårene vi trenger for å kunne løse vårt samfunnsoppdrag. Dette er spesielt viktig nå. Vi ser nemlig en alarmerende utvikling der mange ledere slutter som følge av et for stort arbeidspress og manglende lederstøtte.

Nå er det viktig at forbundet både sentralt og lokalt fortsetter arbeidet med å fronte behovet for et større handlingsrom for lederne. Ledernes arbeidsbetingelser må stå i samsvar med de forventninger samfunnet stiller til oss!

Sammen med deres ansatte har dere dette året lagt ned en uvurderlig arbeidsinnsats. Hva høsten bringer av utfordringer, kan være svært ulikt fra sted til sted. Men en ting er sikkert: I sommer blir det rom for fine opplevelser – og tid til å lade batteriene sammen med familie og venner.

Jeg ønsker dere en riktig god sommer med et håp om en god start på det nye barnehage- og skoleåret!

Stig Johannessen, forbundsleder