Publisert 29.09.21 | Modolf Moen

Lederlønningene må opp

- I år har vi et tydelig mål for de lokale lønnsforhandlingene. Lederlønningene må generelt opp, sier Ingvild Aase, lokallagsleder og deltaker på Skolelederforbundets forhandlerkurs.

– I år har vi et tydelig mål for de lokale lønnsforhandlingene. Lederlønningene må generelt opp, sier Ingvild Aase, lokallagsleder og deltaker på Skolelederforbundets forhandlerkurs.

– Det å delta på tillitsvalgtopplæringen gjennom Lederskolen i Skolelederforbundet er med på å gjøre meg trygg i rollen som lokal lønnsforhandler, sier Ingvild Aase, lokallagsleder i Hammerfest kommune.

– I min kommune er det alt for tilfeldig hvilken lønn og lønnsutvikling ledere får. Skolelederforbundets prinsipp om at ledere skal tjene vesentlig mer enn de medarbeiderne de er satt til å lede, blir ikke etterlevd, tilføyer hun.

– Vi har eksempler på at rektorer på små skoler, som er alene om alle administrative oppgaver, ligger lavere lønnsmessig enn assisterende rektorer på større skoler. I tillegg ser vi eksempler på at det å ha tatt master i skoleledelse ikke har gitt uttelling. Dette er helt urimelig, sier Aase.