Hovedtariffoppgjøret i KS – forhandlinger om å unnta personer eller grupper fra en eventuell streik

Hovedtariffoppgjøret er nå i gang. YS kommune overleverte sine krav til KS den 6. april. Forhandlingsfristen er 1. mai, men det er sannsynlig at oppgjøret går til megling. Meglingsfristen er 23. mai.

Kommer man ikke til en løsning i meglingen vil det bli streik. I forberedelsene forut for en eventuell streik følger det av Hovedavtalen 5-1-2 a) at partene forhandler om hvilke personer eller grupper som det er nødvendig å unnta fra en eventuell streik. Organisasjonene plikter å delta i slike forhandlinger. Flere av våre tillitsvalgte har meldt at de er innkalt til eller har vært i slike forhandlinger.

Skolelederforbundets holdning er at ledere i 3.4.2 og 3.4.3 ikke skal unntas fra å bli tatt ut i streik. Ledere i HTA 3.4.2 er virksomhetsledere, herunder rektorer. Ledere i 3.4.3 er f.eks. avdelingsledere. I utgangspunktet er det øverste leder i virksomheten, altså kommunaldirektør/rådmann, som ikke kan tas ut i streik. Øverste leder av personalfunksjonen tas som hovedregel heller ikke ut i streik. Vi er likevel enige i at man i forhandlinger kan bli enig om at øvrige ledere i 3.4.1 ikke tas ut.

Altså: ledere i 3.4.1 (unntatt kommunaldirektør/rådmann), ledere i 3.4.2 og ledere 3.4.3 kan tas ut i streik.  I forhandlinger om dette kan vi være enige i at ledere i 3.4.1 unntas fra en eventuell streik. Vi kan ikke være enige i at ledere i 3.4.2 eller 3.4.3 unntas.

I Skolelederforbundet skjer streikeuttak sentralt, slik at dere som lokale tillitsvalgte ikke vet hvem som  tas ut. Det er Skolelederforbundets sekretariat som foretar streikeuttaket. De som er berørte vil bli kontaktet.

Ved spørsmål: ta kontakt med forhandlingsleder Hilde Pettersen: tlf. 90281378, hilde.pettersen@skolelederforbundet.no