Publisert14.10.21 | Modolf Moen

Her er våre forventninger til deg, Tonje Brenna

Kjære kunnskapsminister Tonje Brenna – gratulerer med en av landets aller viktigste jobber! Skolelederforbundet ser frem til å samhandle med deg til våre barn og elevers beste. Forventningene våre til deg er høye.

Vi vil du skal:

• Jobbe for å gjøre lederjobben i skole og barnehage mer attraktiv gjennom å styrke og fremsnakke lederprofesjonen.

• Jobbe for å sikre alle barn og elever et godt oppveksttilbud gjennom tilstrekkelige overføringer til kommunene. Dette uten å begrense ledernes lokale handlingsrom gjennom statlige normer!

• Involvere og lytte til ledere og ansatte i skolen slik at skoleutviklingen skjer i tråd med det vi som har skoene på vet virker og ikke virker.

• Ikke la enkeltsaker og rigide nasjonale krav ligge til hinder for fleksible løsninger lokalt på den enkelte skole eller barnehage.

• Jobbe for at også ledere skal ha like muligheter til å delta på etter- og videreutdanning på lik linje med lærerne.

• Bidra til å anerkjenne ledelse i skole og barnehage – god skole og barnehageledelse bidrar til barn og unges utvikling og økt læring!