– Godt å se at Regjeringen lytter til Skolelederforbundet

Vi ser med glede på Regjeringens beslutning om å avlyse eksamen våren 2022. De har lyttet til Skolelederforbundet og de andre organisasjonenes innspill og fattet et raskt vedtak til elevenes og de ansattes beste.

– Kunnskapsgrunnlaget viser at koronapandemien har ført til ulikheter i elevers utbytte av opplæringen, og det er sannsynlig at lærerne og elevenes hverdag vil være preget av sykefravær flere uker fram i tid. Vi anbefalte derfor at hensynet til likebehandling og rettferdig vurdering, sammen med elevenes motivasjon, trivsel og læring, skulle tillegges størst vekt i den helhetlige vurderingen, sier forbundsleder Stig Johannessen.

Tid og ressurser frigjøres

Mange steder har elevene over lengre tid har hatt et redusert faglig og sosialt læringsmiljø. Ved å avlyse alle eksamener, frigjøres tid og ressurser til å skape en best mulig læringssituasjon de siste månedene av skoleåret, og det gir samtidig lærere og elever mulighet til å rette økt fokus mot standpunktvurderingen.

Vi anbefalte at hensyn til likebehandling og en rettferdig vurdering, sammen med elevenes motivasjon, trivsel og læring, skulle tillegges størst vekt i den helhetlige vurderingen av våreksamen.

– Det er godt å se at Regjeringen er lydhøre for Skolelederforbundets innspill og nå legger til rette for en god avslutning på skoleåret, sier Johannessen.