Forhandlingene om arbeidstidsavtalen 2213 er nå startet - Skolelederforbundet

Forhandlingene om arbeidstidsavtalen 2213 er nå startet

I vårt krav er forbundsleder Stig Johannesen tydelig. Ledere skal ha en forsvarlig arbeidstid!

– Avtalen legger en god og tydelig ramme for arbeidsåret for en leder. Utfordringen er at flere og flere kommuner unntar lederne for overtid etter HTA § 6 pkt. 6.3 og bestemmer antall fridager etter samme bestemmelse som kompensasjon. I mange tilfeller gjøres det ingen konkret vurdering slik bestemmelsen legger opp til, og mange ledere har en arbeidsbelastning som ikke er i tråd med arbeidsmiljølovens bestemmelser, skriver Johannessen.
– Denne utviklingen er vi svært bekymret for da flere ledere rapporterer om uklare arbeidsbetingelser. Pandemien har vist oss dette meget tydelig, det er svært få ledere som har fått en adekvat godgjørelse for merarbeidet, slår forbundslederen fast.
Vi møter KS Kommunesektorens organisasjon kl 12.00 i dag for å motta deres krav nr 1.
Her kan du se vårt krav i sin helhet: https://bit.ly/3r3j1Ga