Forberedelsene til landsmøtet 18. og 19. november er godt i gang - Skolelederforbundet

Forberedelsene til landsmøtet 18. og 19. november er godt i gang

Den forrige 4 -årige landsmøteperioden nærmer seg avslutning. Perioden har vært preget av sterkt fremgang for Skolelederforbundet. Medlemstallet har økt og forbundet har blitt mer synlig på mange arenaer.

Nå nærmer det seg nytt landsmøte. 18. og 19. november vil 81 delegater samt sittende sentralstyre drøfte aktuelle saker og gjøre viktige valg for den neste 4-årsperioden. Alle fylkeslag forbereder nå valg av delegater og drøfter saker som skal behandles på landsmøtet.

Landsmøtet i november vil på mange måter summere opp prosesser som vi har gjennomført for å løfte oss ytterligere som forbund. Det har vært nedsatt vedtektsgruppe og en programgruppe som har jobbet ut gode dokumenter til behandling på landsmøtet. Vedtektsendringene er vesentlig endringer som følge av nye fylkesgrenser og språklig modernisering.

Vi er som forbund i utvikling, og prosessen rundt programdokumentet er bygget opp gjennom ulike egendrevne forskningsprosjekter og grundige prosesser. Høsten 2020 samlet styret forskere, styret, fylkesledere og sekretariatet seg til et idéverksted. På dette idéverkstedet ble ulike utviklingsretninger drøftet. I etterkant startet programkomiteen som var sammensatt av styremedlemmer og fylkesledere med sekretariatstøtte, sitt arbeid.

Komiteen som ble ledet av 2. nestleder Mona Søbyskogen, involverte fylkeslagene i innspill- og kommentarprosesser og gjennom våren 2021 behandlet styret ulike momenter og perspektiver. I styrets junimøte ble dokumentet vedtatt som forslag til programdokument til behandling på landsmøtet 18. -19. november. Programmet fremstår helhetlig og med gode fremtidsperspektiver for neste 4-årsperiode.

En av oppgavene til landsmøtet, er å velge nytt styre i Skolelederforbundet. Valgkomiteen har laget sin innstilling, og her finner du en presentasjon av kandidatene.