– Få lærerspesialistene inn igjen
Mona Søbyskogen er nestleder i Skolelederforbundet.n

– Få lærerspesialistene inn igjen

– Det er ikke nødvendigvis riktig at de dyktigste lærerne skal bli ledere, sier Skolelederforbundets nestleder Mona Søbyskogen. Hun er tydelig på at regjeringen må gjeninnføre den nylig skrinlagte lærerspesialistordningen.

– I skolen er det viktig å bygge reisverk til støtte for god utvikling for elevene både faglig og sosialt. Lærerspesialister som støtter profesjonsfelleskapet i den faglige utviklingen, bidrar til utvikling i riktig retning, sier Søbyskogen.

Nestlederen mener at en lærerspesialistordning på sikt vil bedre rekrutteringen til læreryrket, og bidra til at flere lærere velger å stå i jobben lenger.

– Fra min egen praksis som rektor har jeg svært gode erfaringer med lærerspesialistordningen, både funksjonen, utdanningen og tilskuddet for å lønne lærere som påtar seg ansvar for utviklingsarbeid på skolen, tilføyer Søbyskogen.