En jul preget av usikkerhet og bekymring

På Regjeringens pressekonferanse 21. desember sa helsedirektør Bjørn Guldvog at testing av elever før skolestart står høyt på prioriteringslisten. Det ble ikke sagt noe om testing av skolens og barnehagenes ansatte, som skal ha ansvaret for barn og unge.

En jul preget av usikkerhet og bekymring

– Mange av våre medlemmer går nå inn i en jul preget av usikkerhet og bekymring. Smittesporing, utdeling av tester og administrasjon av kohorter er oppgaver skolelederne har blitt pålagt i løpet av de 21 månedene siden koronakrisen begynte, sier forbundsleder Stig Johannessen.

Stor usikkerhet

Hvordan testingen av elevene skal foregå, er uklart. Tidligere har vi sett at ansvaret i høy grad har tilfalt rektorer, skoleledere og styrere. Flere har fortalt om at de selv har måttet pakke og dele ut tester utenfor arbeidstid.

– Usikkerheten er stor. Ifølge helseministeren jobber Kunnskapsdepartementet nå med å klargjøre for skolestart. Vi ser frem til tydelige og oppklarende retningslinjer for testing, karantene og oppstart etter jul. Selv om kommunene får det overordnede ansvaret, er vi bekymret for at det praktiske ansvaret for testing av elevene havner på den enkelte leder. Denne usikkerheten vil for mange av våre medlemmer bety en jul i beredskap, avslutter Johannessen.