Dette mener vi om ungdomsskolereformen

I dag behandler Stortinget et representantforslag fra Høyre om en ungdomsskolereform. Skolelederforbundet støtter at det opprettes en partssammensatt arbeidsgruppe som skal gjennomgå behovet for en reform i ungdomsskolen.

I en eventuell reform vil det være svært viktig at overgangen mellom ungdomsskole og videregående blir mer sømløs. Det krever et mye tettere og mer forpliktende samarbeid med fylkeskommunen og arbeidslivet.

Kompetansen i rådgivningstjenesten må styrkes. En vei å gå kan være at videregående skole gis et større ansvar, og at rådgivere i ungdomsskolen «sertifiseres» av den videregående skolen.

Elever må hjelpes til å velge riktig! Det er ikke sikkert at alle 15-åringer er modne nok til å ta valg for resten av livet. Dette stiller store krav til skolens ansatte, til skolens kapasitet og samlede kompetanse.