Brudd i kommune-oppgjøret: – Utilstrekkelig for å sikre gode ledervilkår

Fredag ble det klart at partene har gått til brudd i årets kommuneoppgjør. – Arbeidsgivers tilbud ville ikke gitt våre medlemmer den økningen i kjøpekraft som trengs for å rekruttere og beholde dyktige ledere i skole og barnehage, sier forbundsleder Stig Johannessen.

Forhandlingsleder Hilde Pettersen og forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet.

– Ledere i oppvekst- og opplæring har de siste årene jobbet dag og natt for å gi våre barn og elever det opplæringstilbudet de har krav på. Forskning viser at det blir stadig vanskeligere å rekruttere skole- og barnehageledere. Flere vurderer å forlate yrket på grunn av arbeidspresset, sier forbundslederen.

– Arbeidsgiver må forstå at bedre lønns- og arbeidsvilkår er avgjørende for å rekruttere og beholde dyktige ansatte i landets viktigste lederstillinger. Nå som oppgjøret går til mekling forventer vi at arbeidsgiversiden kommer opp med et bedre tilbud enn det de har gjort hittil i årets forhandlinger, sier forbundsleder Johannessen.

– YS Kommune krevde solid økning i kjøpekraften i årets lønnsoppgjør for å ta igjen det tapte, sier leder i YS kommune Lizzie Ruud Thorkildsen. Hun viser til at norsk økonomi går svært godt, at det er sterk prisvekst og varsler om flere renteøkninger framover.

– Våre krav er forsvarlige og det er helt rimelige at våre medlemmer får en solid lønnsøkning i år, sier hun.

Les mer på YS.no

Også forhandlingene med Oslo kommune og staten endte med brudd.