Bekymret for svekket kommuneøkonomi

I revidert nasjonalbudsjett varsler regjeringen en reduksjon på 11,5 milliarder kroner i rammeoverføringene til kommunene. – Urovekkende, sier forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet.

– Vi spør vi oss om regjeringen egentlig har tatt innover seg de store konsekvensene som pandemien har hatt for barn og unges læring og utvikling, sier forbundsleder Stig Johannessen.

– Vi befinner oss i en tid der skolene og barnehagene må rustes opp, og ikke bygges ned. Barna og elevene våre har behov for et langvarig styrket oppvekst- og opplæringstilbud, sier Johannessen.

Forbundslederen advarer mot små tiltak som ikke monner.

– Regjeringen ønsker å bruke 75 millioner spesifikt til å motvirke de negative konsekvensene som pandemien har medført for våre barn og unge. Det blir dessverre en dråpe i havet når kommuneinntektene samtidig synker så kraftig, poengterer forbundslederen.