Avtale om koronakompensasjon for kommunalt ansatte på plass

Ny avtale åpner for at ledere og andre som er unntatt overtid får valget mellom å ta ut kompensasjonen som ekstra fridager i 2022 eller som utbetaling.

I lang tid har ledere innen oppvekst og opplæring strukket seg til det ytterste for å sikre barn og elever et godt tilbud i en svært krevende situasjon. Vi har jobbet iherdig for å få til en avtale om kompensasjon for merarbeid under pandemien. Nå er en avtale mellom forbundene i KS-området og KS på plass.

Vi er fornøyde med at avtalen som er fremforhandlet åpner for at ledere og andre som er unntatt overtid får valget mellom å ta ut kompensasjonen som ekstra fridager i 2022 eller som utbetaling.

Det er viktig å presisere at det nå er opp til partene lokalt å inngå avtalen. Vi oppfordrer alle kommuner og fylkeskommuner om å ivareta sine hardt pressende ansatte gjennom å starte forhandlingene lokalt slik at det kan inngås lokale avtaler snarest mulig!

Les mer om avtalen her: https://ys.no/…/ys-kommune-har-inngatt-ny-koronaavtale…/