Innspurt i KS-forhandlingene: Krever mer enn frontfaget

– Vi krever at våre medlemmer får en betydelig reallønnsøkning og at vi får en ramme som er høyere enn det som ble gitt i frontfaget, sier leder av YS Kommune og forbundsleder i Delta Lizzie Ruud Thorkildsen.

– Våre medlemmer er hverdagsheltene i kommunale tjenester. De har vist moderasjon og dugnadsånd i de to siste årene. Resultatet er at de har fått lavere lønnsøkning enn ansatte i privat sektor. Derfor må vi få mer i år, forklarer Thorkildsen.

Hvis prisveksten blir høyere enn lønnsveksten krever YS Kommune at gapet må kompenseres. Årsaken til dette kravet er at det er spesielt stor usikkerhet knyttet til hvor høy prisveksten blir i år.

– Vi mener det er uakseptabelt at arbeidstakerne i år igjen må ta risikoen hvis prisveksten løper løpsk, forklarer Thorkildsen.

YS Kommune har i tillegg disse kravene i årets forhandlinger:

• Kompetanse og utdanning for alle medlemmer må gi lønnsmessig uttelling
  • Styrket rett til heltid og heving av tillegg for ubekvem arbeidstid
  • Rett kompetanse på rett plass, og reelle muligheter for kompetanseutvikling
  • Likestille arbeidstidsreglene for turnusarbeidere

YS Kommune organiserer blant annet disse yrkesgruppene i kommunal sektor:

Renholdere, helsefagarbeidere, ansatte og ledere i barnehager og skoler, vernepleiere, saksbehandlere, kjøkkenpersonell, aktivitører, ansatte i brann- og redning, ansatte i tannhelsetjenesten og teknisk personell.

Fakta: Følgende YS-forbund utgjør YS Kommune

• Delta
  • Skolelederforbundet
  • Parat
  • STAFO
  • Yrkestrafikkforbundet

Foran Lizzie Ruud Thorkildsen (leder YS Kommune og Delta) og Trond Ellefsen (1. nestleder i YS Kommune og Delta), Modolf Moen (Skolelederforbundet). Bak fra v. Dag Bjørnar Johnsrud, (forhandlingssjef YS Kommune), Merete Norheim Morken (forhandlingssjef Delta), Sveinung Berger, Monica Deildok og Irmelin Stødle (alle fra Delta), Anne Gro Årmo og Bjørn Are Sæther(begge fra Parat)

– Nå er jeg bekymret for de ansatte i skole og barnehage

Stig Johannessen
Foto: Haakon Eltvik

– Vi forstår at regjeringen ønsker å gjøre grep for skjerme barn og unge nå. Samtidig er vi sterkt bekymret for den arbeidsbelastningen som nå igjen legges på personalet i skole og barnehage i form av merarbeid med smittevern og smittesporing, sier forbundsleder Stig Johannessen.

– For å unngå at ledere i skole og barnehage blir fullstendig overveldet med oppgaver, må kommunene være sitt ansvar bevisst og ta smitteverns-beslutningene på overordnet, kommunalt nivå. De kan ikke dytte disse beslutningene ned på ledere i skole og barnehage. Det er ikke mangel på vilje til å løse oppgavene der ute, men faktisk for lite personale og ressurser, sier forbundslederen.

Les mer om de nasjonale smitteverntiltakene

Avdekker utfordringer med yrkesstatus og lederutdanningene

Undersøkelsen omfatter alle lederne tilsluttet Skolelederforbundet. Det innkom svar fra i alt 865 ledere – noe som gjør at dataene er representative for denne gruppen. Dataene er derfor også generaliserbare – det vil si at vi kan trekke slutninger til et større univers. Undersøkelsen ble gjennomført våren 2021. Forskeren bak rapporten er Rudi Kirkhaug ved UiT.

Her kan du lese rapporten i sin helhet

Studien hadde som mål å avdekke hva ledere i skoleverket faktisk bruker hverdagen til, og om dette er i samsvar med hva de selv og medarbeiderne ønsker. Hvilke faktorer som har betydning for at de skal kunne utføre jobben sin og oppnå status og innflytelse innad og utad, har vært et mål å avdekke. Funnene i studien er både beroligende og urovekkende sett i forhold til disse målene.

Bruker tid på uønskede oppgaver

På den positive siden viser studien at lederne er genuint opptatt av å være etiske og moralske forbilder, samtidig som de er fokusert på utvikling av skolen og å ha et nært forhold til elevene og hvordan disse opplever skolehverdagen.

Samtidig viser studien at lederne bruker tid på oppgaver de ikke ønsker å bruke tida på, og som heller ikke medarbeiderne ønsker, og som ikke er direkte nødvendig for å nå de målene som opplæringslovens § 1 vektlegger. Hovedinntrykket fra studien er med andre ord at lederne selv og deres medarbeidere ønsker at det brukes mindre tid på rene administrative funksjoner, og mer tid på kjernefunksjoner som å ivareta og utvikle ansatte og elever, samt å legge til rette for undervisningen.

Lav status i samfunnet

Det mest problematiske er imidlertid at lederne rapporterer å ha relativt lav status i samfunnet, og også for lav status internt sett i lys av stillingenes viktighet. Dette kan berøre attraksjonen og derved også rekrutteringen. Når man har behov for de beste, må både organisasjonen og stillingene ha høy status – dette er grunnleggende sosiale lover som man ikke kommer unna.

Har skolelederutdanningene liten effekt?

Skolelederutdanningen slår ikke sterkt ut i undersøkelsen i forhold til sentrale dimensjoner i skolelederes hverdag. Dette kan selvsagt ha sammenheng med at slik utdanning har påvirkning mer indirekte gjennom andre forklaringsvariabler. Men forklaringen kan også være at skolelederutdanningen ikke har tilstrekkelig fokus på det som skolelederne er opptatt av.

Arendalsuka: Hvordan lære om mobbeforebygging?

Dette er blant spørsmålene som blir en del av samtalen under Partnerskap mot mobbings arrangement «Mobbeforebygging i lærerutdanningen», onsdag 17. august fra kl. 09.30, under Arendalsuka.

Synet på mobbing er i endring fra et rent individfokus til å også handle om sosiale dynamikker og utrygge fellesskap. Tilhørighet til felleskapet er viktig for at elever skal oppleve et trygt godt skolemiljø. I et endret syn er også læreres faglige undervisning og fellesskapende praksis avgjørende for å forebygge mobbing.

Her kan du lese om arrangementet på arendalsuka.no Mobbing #2022 – Mobbeforebygging i lærerutdanningen – Arendalsuka (her finner du også lenke til streaming av arrangementet)

Vi i Partnerskap mot mobbing har invitert ulike aktører med erfaring og kjennskap til lærerutdanning. Her kan du høre om hvordan et mobbesyn i endring kan være med på å både utfordre og utvikle dagens lærerutdanning.

Du møter blant andre disse:

• Frode Restad (moderator), forsker ved Oslo Met
  • Dag Johannes Sunde, studieleder og lærerutdanner ved OsloMet
  • Tarja Irene Tikkanen, professor og lærerutdanner ved UiS
  • Kristin Eidet Robstad, direktør oppvekst i Kristiansand kommune
  • Linda Fagermo Hjørnevik, rektor/enhetsleder ved Rykene oppvekstsenter i Arendal
  • Lars Strande Syrriste, leder av Pedagogstudentene

Vi ses på Lille hotell onsdag 17. august fra klokka 09.30. Velkommen!

Se også hjemmesiden til Partnerskap mot mobbing Partnerskap mot mobbing

Arendalsuka: Velkommen til medlemsmøte i Grimstad

Skolelederforbundet skal presenterer sitt siste forskningsprosjekt på et frokostseminar på Clarion Hotel Tyholmen onsdag 17. august. Da mange av Skolelederforbundets medlemmer er på jobb på det aktuelle tidspunktet, inviterer Skolelederforbundet i Agder til et medlemsmøte med presentasjon av rapporten kvelden før; altså den 16. august kl. 18.00.

Rapporten som skal presenteres er “Medarbeiderundersøkelsen 2022”, som er en oppfølging av Lederundersøkelsen 2021. Professor Rudi Kirkhaug fra Universitetet i Tromsø har denne gang spurt lærere og andre ansatte i skolen om betydningen av lederskap.  Han vil selv presentere rapporten på medlemsmøtet og det legges opp til dialog omkring funnene. Forbundsleder Stig Johannessen innleder.

Det vil bli servert enkel kveldsmat. Vi ønsker at dere melder dere på arrangementet, så vi ser hvor mange som kommer.

Tid for lokale lønnsforhandlinger i KS-området

I 2022 skal det IKKE gjennomføres pottforhandlinger i kapittel 4, men de årlige forhandlingene i kapittel 3 og 5 går som vanlig.  Noen kommuner/fylkeskommuner er ferdige med forhandlingene allerede, men for de fleste er forhandlingene «rett rundt hjørnet».

Vi jobber for at våre medlemmer skal ha en lønn som speiler ansvar og kompetanse.  Skolelederforbundets politikk er som kjent at ledere skal tjenes vesentlig mer enn de de er satt til å leder, og dette vil være viktig i de krav som blir fremmet i lokale lønnsforhandlinger.

Skolelederforbundet har mange dyktige lønnsforhandlere som gjennomfører forhandlinger lokalt. Forut for de lokale lønnsforhandlingene har vi gjennomført tariffkonferanser i hvert fylke. Her «prepper» vi forhandlerne, slik at de er godt forberedt.

Dersom du som medlem har spørsmål om lokale forhandlinger så ta kontakt med lokal eller fylkeslag. Du kan også ta kontakt med Roar Vea, tlf. 97124411 eller Hilde Pettersen, tlf. 90281378 i sekretariatet.

Vi ønsker medlemmer og forhandlere lykke til i lønnsforhandlingene!

Skolelederforbundet lanserer ny rapport på Arendalsuka

Skolelederforbundet  har de siste årene gjennomført flere vitenskapelige undersøkelser og på onsdag den 17. august kl. 8.30 – 9.30 vil vi presentere vår nye forskningsrapport på Clarion Hotel Tyholmen i Arendal.

I 2021 gjennomførte vi en lederundersøkelse for å finne ut om det var samsvar mellom de oppgavene som lederne gjør, og hva de ønsket å gjøre.  I år legger vi frem en ny rapport som avdekker hva de ansatte i skolen ønsker at lederne skal bruke tida si på, og hvordan lederskapet bør utøves.

Undersøkelsen er  gjennomført av professor Rudi Kirkhaug ved UiT, Norges arktiske universitet. Han har selv mange års erfaring fra skoleverket og har gjort omfattende forskning på skolelederskap tidligere. Han har fått støtte av dr. stipendiat Kristian Haugen.

Professor Kirkhaug vil selv legge frem de viktigste funnene fra undersøkelsen.  Deretter følger en debatt hvor politikere, skoleeier (KS) og skolefolk får anledning til å kommentere funnene i undersøkelsen. Debatten ledes av Aslak Bonde.

Før debatten serveres en enkel frokost. Debatten streames.

Medvirkende

• Stig Johannssen, Forbundsleder, Skolelederforbundet
  • Rudi Kirkhaug, Professor, UiT
  • Jan Tore Sanner, Stortingspolitiker, Høyre