Aktuell internasjonal forskning om skoleledelse
Ill.foto: Istockpoto

Aktuell internasjonal forskning om skoleledelse

Forskningsnettverket EEPN har hatt sitt avslutningsseminar og laget en anbefaling for videre internasjonalt forskningssamarbeid.

Skolelederforbundet er en av 29 partnere fra 18 land i European Education Policy Network on Teachers and School Leaders. Det er et bredt sammensatt europeisk nettverk, som består av organisasjoner, politikere, forskere og andre med som har interesse av fremme samarbeid, politikkutvikling og forskning relatert til skolesektoren og skoleledelse.

I Dublin den 3. og 4. november ble avslutningskonferansen for nettverket gjennomført. På prosjektets hjemmeside  kan du lese mer om forskningen som nettverket har støttet de tre siste årene.  Du finner også en samlet oppsummerende anbefaling for videre arbeid. Oppsummeringen med anbefalinger fra år 3 finner du her.

I forlengelsen av prosjektet er det søkt om et nytt utviklingsprosjekt EduLEAD (European Network on Educational Leadership) hvor Skolelederforbundet sammen med det Irske skolelederforbundet er foreslått som medlemmer i styringsgruppen. EduLEAD-nettverket ønsker å forsterke betydningen av god skoleledelse sett i relasjon til de stadige nye behovene skolene møter. Prosjektforslaget er til vurdering i EU systemet, og målet er at dette skal starte opp i løpet av våren 2023.

Skolelederen publiserte i vår en artikkel som forteller mer Skolelederforbundets internasjonale arbeid. Artikkelen kan du lese her.

 

 

Relaterte artikler

Podkast: Mer enn bare oppbevaring

I august 2021 ble det for første gang innført en rammeplan for SFO. Vi har fått besøk av Veronica Rye, avdelingsleder for SFO ved Gausel skole i Stavanger. 

Aktuelt

Søk penger til arbeid mot mobbing

Jobber du med et prosjekt eller tiltak mot mobbing og krenkelser? Da kan du søke støtte fra Partnerskap mot mobbing, men du må være rask! Søknadsfrist er mandag den 28. november innen kl 12.00

Aktuelt

– Hos oss skal alle oppleve mestring når de begynner på skolen.

Ingen barn skal oppleve at de ikke mestrer skolen når de begynner på Mosby oppvekstsenter. Derfor er det viktig å bygge en solid grunnmur med gode og trygge relasjoner, mener rektor Karin Stenslund. På hennes skole er lek og lekende læring en viktig del av skoledagen.

Aktuelt | Skolelederen