De fleste foredragene varer mellom 20 og 30 minutter.
Den første foredragsrekken handler om skjønn og hvordan regelverk styrer opplæringsfeltet, og består av en forelesningsserie på fem episoder:
- Hvorfor er skolen styrt av juss og hvordan har den rettslige reguleringen utviklet seg?
Dette foredraget viser til hvorfor skolen reguleres av juss og bruker retten til forsvarlig opplæring, skolemiljø og folkerettens inntog som eksempler på hvordan den rettslige reguleringen har utviklet seg.
2. Hvorfor regulerer man som man gjør, og hvorfor har man skjønnsmessige regler?
Dette foredraget gir en overordnet introduksjon til rettssystemet, ulike dilemmaer med rettslig regulering og hvorfor noen regler er skjønnsmessige (lovanvenderperspektivet)
3. Hvilke rammer setter jussen for skjønnet?
Dette foredraget viser til rammene jussen setter for skjønnsutøvelsen og hva som kan overprøves av domstoler eller tilsyn (rettsanvenderperspektivet).
4. Hvilke vurderinger skal en lærer basere sitt faglige skjønn på?
Foredraget viser til hva en rektor eller lærer e.l. skal basere sitt skjønn og sine faglige vurderinger på, og omtaler forskjellen på juridiske, etiske og faglige vurderinger (profesjonsanvendelsesperspektivet).
5. Hvilke verdier og funksjoner bygger rettssystemet på og hvordan bruker man loven?
Foredraget gir en innføring i funksjonene i vårt rettssystem og hvilke verdier systemet bygger på. Det gir også en innføring i regelverksstrukturen på opplæringsområdet og hvordan man bruker loven.